Σάββατο 15 Απριλίου 2023

Ο Τρύγος του μελιού Ανθέων…


trygos-meliou

Ο Τρύγος του μελιού Ανθέων…

Άρθρο του 2011 με τρύγο πορτοκαλιάς

Συνάδελφοι όσο χρόνο έχω αυτό εδώ το Blog προσπαθώ να σας μάθω την τέχνη της μελισσοκομίας όπως την εξασκώ εγώ.
Στην προσπάθεια αυτή συμμετέχουν και σας δίνουν τα φωτά τους και πολλοί μελισσοκόμοι της ομάδας μας στο Facebook καθώς και λίγα ακόμα άτομα που γράφουν και κάνουν κατά καιρούς αναρτήσεις στο Blog μας εδώ.

Όμως κάθε πράγμα επιβραβεύεται μόνο εκ του αποτελέσματος…
Πέρυσι ήταν η χρονιά της θεωρίας για τους αναγνώστες του MELISSOCOSMOU, δηλαδή διάβαζαν αυτά που γράφονταν εδώ.

Φέτοςείναι η χρονιά των αποδείξεων…
Δηλαδή πολλοί εφάρμοσαν τις τεχνικές που διάβασαν και θα δουν τα αποτελέσματα τους, και επίσης θα σας παρουσιάζω κι εγώ τα δικά μου αποτελέσματα που ήρθαν ή έρχονται μετά από όλες αυτές τις εφαρμογές και τις τεχνικές.

Ωστόσο όταν λες κάτι, και δεν μπορείς να το αποδείξεις τότε εύκολα μπορείς να αμφισβητηθείς, ενώ όταν έρθει το πλήρωμα του χρόνου και αποδεχτεί ότι ισχύουν αυτά που λες, τότε οι αμφισβητίες γίνονται…
trygos-melioy
Το ξελέπισμα τόσων πολλών πλαισίων που είναι όλα με πολλή σφράγιση είναι πολύ κουραστικό.
Στον έλατο δεν έχουν τόσο πολλή σφράγιση τα πλαίσια.
Το ξελέπισμα γίνεται με το μαχαίρι, ενώ αν κάπου δεν μπορεί να ξελεπίσει αυτό, τότε χρησιμοποιούμε την πιρούνα.
Με αυτή ξύνουμε λίγο τη σφράγιση και έτσι το μελάκι μπορεί να βγει.

pagkos-apolepismou
Απλός πάγκος απολεπίσμου που αποτελείται από δυο κομμάτια.
Στο ένα απολεπίζω και στο δεύτερο αφήνω τα απολεπισμένα πλαίσια.
Είναι με βάση σιδερένια κι έχουν στρώση με τρύπες για να πέφτουν τα απολεπίσματα επάνω και να στραγγίζουν, ενώ στο πάνω μέρος έχουν προσαρμοστεί μελισσοκομικά πατώματα.
Μου τα σχεδίασε παλιότερα ο Πατήρ Γιάννης Κολοβός.
Τον ευχαριστώ.
Το μαχαίρι είναι με μπόιλερ όπως βλέπετε, θεωρώ ότι είναι πολύ καλό.

pagkos-apolepismou
Το δεύτερο μέρος του πάγκου που αφήνω τα απολεπισμένα πλαίσια.
Βλέπετε ότι αυτό το πλαίσιο έχει πάρα πολύ μέλι, στην άκρη όμως έχει λίγο γόνο.
Αυτό συνέβη γιατί οι πολλές βροχές δεν επέτρεψαν στα μελίσσια να μπλοκάρουν πλήρως τις βασίλισσες.
Τέτοια πλαίσια όμως τα παίρνουμε, έχουν τόσο πολύ μέλι που δεν μας επιτρέπεται να τα αφήνουμε.
bareli-meliou


Τα βαρέλια γέμισαν όλα, μέχρι πάνω δόξα το Θεό

bareli-meliou


Σε λίγες μέρες θα βγει όλος ο αφρός και τα κεράκια που υπάρχουν στο μέλι από πάνω και τότε θα γίνει το λεγόμενο ξάφρισμα.
docheia-meliou

Επειδή τα βαρέλια γέμισαν έβαλα μέλια και σε τενεκέδια.
Σε αυτούς βάζω μέλι κατευθείαν από το βαρέλι.
Ο λόγος είναι, για να είναι το μέλι απαλλαγμένο από αφρούς και κεράκια, και να μην θέλουν ξάφρισμα τα τενεκέδια.
Για το λόγο αυτό έχω φτιάξει ψηλότερο τρίποδο σε ένα βαρέλι ώστε να χωράει από κάτω ο τενεκές.

Είπα ότι αν γίνουν αυτά κι όπως δείχνει η χρονιά θα έχει μέλια η άνοιξη.

Αφού λοιπόν αφαιρεθεί μέλι από το βαρέλι, το ξαναγεμίζω.
Βλέπετε ότι υπάρχει βαρέλι ακόμα και στην κουζίνα του σπιτιού.
Αυτό είναι εκεί, για να πιάνω το μέλι ενώπιων των πελατών που έρχονται στο σπίτι μου για να αγοράσουν.
Αυτό είναι πολύ θετικό για τους πελάτες που θέλουν να βλέπουν με τα μάτια τους το μέλι να βγαίνει επί τόπου, και να είναι σε καλές και καθαρές συνθήκες αποθήκευσης.

Σας είχα υποδείξει μάλιστα πώς να διεγείρετε τα μελίσσια σας με μικρό κόστος κάθε φορά για το κάθε μελίσσι σας αν θυμάστε.

docheia-meliou

Και κάπως έτσι γέμισαν και τα βαρέλια, και αρκετά τενεκέδια.
Για όσους αναρωτιούνται, ένας τενεκές, παίρνει μέσα 27 κιλά μέλι.

Τα μελίσσια λοιπόν μετά από μια υπερπροσπάθεια, και με πολλές ώρες παρουσίας την ημέρα καθημερινά στο μελισσοκομείο έγιναν πολύ μεγάλα και παραγωγικά.

Λόγο της μεγάλης τους ανάπτυξης έκαναν μεγάλη τάση για σμηνουργία.
kirithra
Οι κηρήθρες ήταν πολύ καλά γεμάτες, πολλές ξεπερνούσαν τα 3 και 4 κιλά σε βάρος.
kirithres

Δεν μου αρέσει και πολύ να πουλάω κηρήθρες.
Γιατί δεν θέλω να βάζω τα μελίσσια σε διαδικασία χτισίματος και γιατί ούτε κι εγώ θέλω να συρματώνω αφού χαλάω τις κηρήθρες τους.
Όμως κράτησα μερικές να τις κάνω δώρο όπου εγώ πιστεύω ότι πρέπει.
Και θα κόψω και καμιά για ορισμένους μόνο πελάτες που έχουν πρόβλημα υγείας και τους κάνει καλό όπως λένε, όταν τρώνε κηρήθρα.

Όταν αυτό γίνεται τότε η έσχατη λύση είναι να χαλάς βασιλοκελιά τακτικά.

Η μάχη δόθηκε και βγήκαμε κερδισμένοι αλλά και χαμένοι κι εγώ και τα μελίσσια.
melissia-ston-elato

Πλέον τα μελισσάκια μου έχουν μεταφερθεί στα Έλατα.
Περίπου 100χλμ μακριά από το σπίτι μου.
Το μυαλό μου είναι συνέχεια εκεί, και πολλές φορές τη μέρα πηγαίνω σε ένα ύψωμα στο χωριό μου που από εκεί φαίνονται τα βουνά που έχω τα μελίσσια.
Αγναντεύω προς το σημείο που έχω το μελισσοκομείο.
Επί μήνες ήμουν καθημερινά σε αυτά πολλές ώρες, ενώ τώρα μόνο νοητά μπορώ να είμαι παρόν.
Και είμαι…

Χαμένοι για αυτά γιατί παρ όλη την μεγάλη τους λαχτάρα για σμηνουργία, τελικά μόνο 5 κατάφεραν να σμηνουργίσουν, κι εγώ γιατί λίγο έλειψε να μπω νοσοκομείο με πνευμονία από την υπερπροσπάθεια.

Κερδισμένοι και οι δυο όμως γιατί μπήκαν πολλά μέλια παρ όλο τις πολλές βροχές του Μαΐου που χάλασαν πολλές ανθοφορίες.

Σας το λέω εδώ και να το καταλάβετε ότι αν δεν τολμήσετε δεν πρόκειται ποτέ να έχετε καλά αποτελέσματα.

kompos-elatou

Πηγαίνοντας στα έλατα βρήκα αρκετό κόμπο.
Και μάλιστα δίνει και οι μέλισσες συλλέγουν.
Μπορείτε με τα μάτια σας να διακρίνετε τις σταγόνες μελιού που βγαίνουν από τον κόμπο.

Με τακτικές ηττοπάθειας, και κακομοιριάς μέλι δεν πρόκειται να βγει ποτέ, αυτό να το θυμάστε από μένα.

meli-stagona

Αν ακουμπήσουμε με το δάχτυλο τον κόμπο θα δείτε ότι σε αυτό μένει μια μεγάλη σταγόνα μελιού.
Χρειάζονται 3 και περισσότερες μέλισσες για να πάρουν το μέλι ενός μόνο κόμπου.
Δυστυχώς όσο κι αν προσπάθησα, δεν εντόπισα πουθενά κοριό.

Έτσι έχουν τα πράγματα εν ολίγης.

Στο θέμα μας όμως.

Τα μελίσσια λοιπόν δούλεψαν καλά, σε όλες τις ανθοφορίες.

Πορτοκαλιά αγριοτρυφυλα, παλιούρι, καβαλαρούδα, όλα έσταζαν μέλι φέτος αρκεί να είχες δυνατά μελίσσια να το μαζέψουν.

Τα μελίσσια έβαλαν μπόλικα μέλια όπως βλέπετε και στις φωτογραφίες, αυτό τρυγήθηκε στην ώρα του και μπήκε στα βαρέλια.

Τα διώροφα μελίσσια έδωσαν από 4 έως 10 πλαίσια μέλι, ενώ τα τριώροφα έδωσαν από 6 μέχρι 17 πλαίσια μέλι το κάθε μελίσσι.

elata

Πιστεύω ότι και στις περιοχές σας θα ξεκινήσει τώρα ο Έλατος γιατί οι θερμοκρασίες ανέβηκαν, και οι βροχές σταμάτησαν.
Δεν μπορώ να ξέρω ωστόσο αν θα δώσει τόσο ώστε να πάρουμε μέλια, ούτε τι διάρκεια θα έχει το στάξιμο του κόμπου.
Ως εκ τούτου δεν μπορώ να σας πω να πάτε ή να μην πάτε στα Έλατα.
Εγώ πάντως ρίσκαρα και πήγα, τη στιγμή μάλιστα που όλοι οι παλιοί μελισσοκόμοι που ξέρουν από Έλατα με συμβούλευαν να μην πάω φέτος.
Πήγα όμως και είμαι αισιόδοξος ότι θα πάρω μέλι.

Και μάλιστα πλαίσια πολύ καλά γεμάτα και σφραγισμένα, που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούν τα 3 και 4 κιλά ανά πλαίσιο, όχι όλα φυσικά.

Τα βαρέλια γέμισαν μέχρι πάνω και τότε χρησιμοποίησα και τενεκέδια, ενώ αν δώσει ο Έλατος θα αγοράσω κι άλλα πολύ μεγαλύτερα βαρέλια πάντα ανοξείδωτα.

Θα δείτε ότι υπάρχει βαρέλι ακόμα και μέσα στην κουζίνα του σπιτιού μου.

Αυτό είναι εκεί για τον εξής λόγο…

Όταν έρχεται πελάτης στο σπίτι για να αγοράσει μέλι, αυτό πιάνεται επί τόπου μπροστά του.

Βλέπει ο πελάτης κι εκτιμάει την καθαριότητα και την ποιότητα του μελιού με τα ίδια του τα μάτια και τότε θα σου φέρει κι άλλους, και οι άλλοι με τη σειρά τους κι άλλους κτλ.

Ήρθε πέρυσι ένας κυνηγός περαστικός από το Αγρίνιο, είδε την πινακίδα στο δρόμο ότι πουλάω μέλι και μου χτύπησε την πόρτα.

Τον έβαλα μέσα και του έπιασα το μέλι του μπροστά του.

Μετά από μια εβδομάδα ήρθε μαζί με άλλους 4 κυνηγούς, και πλέον μου παραγγέλνουν τηλεφωνικά μέλι και τους το πηγαίνω σπίτι τους και μου έχουν τυφλή εμπιστοσύνη γιατί το είδαν με τα μάτια τους πως έχει το πράγμα.

apagoreyetai-i-topothetisi-melission

Φέτος ένας Αστυνομικός στην περιοχή που πηγαίνω τα μελίσσια, έβαλε παντού πινακίδες που γράφουν ότι απαγορεύεται η τοποθέτηση των μελισσιών.
Τον συνάντησα κι εγώ και μίλησα μαζί του.
Πολλοί συνάδελφοι που βάζουν τα μελίσσια τους κοντά στο δρόμο, έχουν μεγάλο πρόβλημα τώρα αφού τους απειλεί με μηνύσεις.
Το κακό είναι ότι είναι τόσο πολλά τα μελίσσια που δεν υπάρχει χώρος να μπουν όλα αυτά, γι αυτό και μπαίνουν στο δρόμο.
Τα βουνά τουλάχιστον σε αυτή την περιοχή είναι πολύ απότομα και δεν υπάρχει πρόσβαση σε άλλους χώρους.
Αναρωτιέμαι κιόλας αν το κράτος θα αφήσει ποτέ στην ησυχία τους τους πολίτες του να παράγουν…
Σήμερα που μίλησα με συναδέλφους μελισσοκόμους μου είπαν αγανακτισμένοι, ότι ο εν λόγο Αστυνομικός είναι κι αυτός μελισσοκόμος και είναι τοπικιστής.
Δεν θέλει δηλαδή ξένα μελίσσια και ξένους μελισσοκόμους στην περιοχή του.
Τα συμπεράσματα δικά σας…

Να πω ακόμα ότι όταν τρυγάω τα δίνω όλα, τα αποθέματα που έχω πνευματικά και σωματικά…
Σηκώνομαι πρωί, ξεκινάω και βγάζω πλαίσια με μέλι από τα μελίσσια μέχρι της 2 το μεσημέρι, στην συνέχεια αυτά πάνε σφραγισμένα στην αποθήκη και από τις 6 το απόγευμα αρχίζω να τα τρυγάω.
Μέσα σε λίγες μόνο ώρες το μέλι από τις κηρήθρες μπαίνει κατευθείαν στα βαρέλια χωρίς απολύτως καμία περεταίρω διαδικασία.
Το επόμενο πρωί οι κηρήθρες μπαίνουν ξανά στα μελίσσια και όταν τελειώσω με αυτό συνεχίζω να βγάζω πλαίσια από άλλα μελίσσια, και το βράδυ πάλι τρύγος.

Η διαδικασία αυτή κρατάει ώσπου να τελειώσουν τα μέλια.

Τα εργαλεία μου είναι απλά και λιτά, ένας μελιτοεξαγωγέας των 6 πλαισίων παλιού τύπου, μαχαίρι απολεπισμού με μπόιλερ, και πάγκος απολεπισμού που μου σχεδίασε ένας καλός φίλος εδώ και κάτι χρόνια και κάνει την δουλειά του μια χαρά.

Πλέον ο τρύγος τελείωσε, και άρχισα ήδη να κουβαλάω μελίσσια στον Έλατο.

Σας λέω μάλιστα ότι θα ξεκινήσει σε όλες τις περιοχές άμεσα ο Έλατος γιατί η θερμοκρασία ανεβαίνει και οι βροχές σταματούν.

Δεν μπορώ να ξέρω τι αποτελέσματα θα έχει, πόσο μέλι θα μπει, και τι διάρκεια θα έχει το στάξιμο του κόμπου.
Αυτό που λέω με σιγουριά όμως είναι ότι τώρα δίνει και τα μελίσσια τον δουλεύουν.

Ο αριθμός των μελισσιών που έχω δεν είναι πολύ μεγάλος, αυτό συμβαίνει από επιλογή.
Έχω την γνώση και την οικονομική ευχέρεια να φτιάξω όσα μελίσσια κι αν θέλω, όμως έχω και άλλες ασχολίες και δεν θα μπορούσα να τα περιποιηθώ σωστά, όπως εγώ θέλω.
Συνάδελφοι ο αριθμός των μελισσιών δεν κάνει έναν μελισσοκόμο να είναι καλός ή κακός.

Καλός ή κακός μελισσοκόμος μπορεί να είναι ο οποιοσδήποτε άσχετα με το πόσα μελίσσια έχει.

Θα τα πούμε πάλι ελπίζω με τον τρύγο του Ελάτου.