Τετάρτη 8 Μαΐου 2024

Η Ελαιοκράμβη και το μέλι της!!!

i-elaiokramvi-kai-to-meli-tis

Η Ελαιοκράμβη και το μέλι της!!! 
Στις 14 Απριλίου του 2010 πραγματοποίησα ένα ταξίδι στην Κωνσταντινούπολη που ήταν όνειρο ζωής για μένα.
Δυστυχώς δεν ήταν έτσι όπως θα το ήθελα, αφού εγώ διψούσα για την γνώση, και την ιστορία της Κωνσταντινούπολης ενώ το ταξιδιωτικό γραφείο μας πήγαινε στα χανουμάκια, σε οίκους μόδας και διάφορα άλλα σημεία άνευ σημασίας για μένα. 

Η λαχτάρα μου να πω αμέσως ναι στην πρόταση για το ταξίδι αυτό, αποδείχτηκε γκάφα για μένα αφού ίσως θα μπορούσα να το πραγματοποιήσω κάποια άλλη στιγμή με την γυναίκα μου και χωρίς ταξιδιωτικά γραφεία.

Ταξιδέψαμε από Αγρίνιο προς Ιωάννινα κι εκεί πήραμε την Εγνατία οδό και πολύ γρήγορα ήμασταν στην βόρεια Ελλάδα.
Μέσα στο λεωφορείο εκτός των άλλων ήταν κι ο Στέλιος, παλιός φίλος καλό παιδί και μελισσοκόμος.
Ο Στέλιος μας άφησε πριν μερικά χρόνια για το μεγάλο ταξίδι.
Πιστεύω είχε πολλά να δώσει στην μελισσοκομία με τις πατέντες και το ταλέντο που είχε, μα τον πρόδωσε η υγεία του.

vasilis-stelios
Εκεί λοιπόν στην βόρεια Ελλάδα είδα για πρώτη φορά στην ζωή μου την καλλιέργεια της ελαιοκράμβης.
Τεράστιες πραγματικά εκτάσεις σπαρμένες με ένα φυτό που σε μεγάλο βαθμό μοιάζει με την βρούβα.
Το ύψος του είναι περίπου στο ένα μέτρο και βγάζει ένα κίτρινο λουλούδι παρόμοιο όπως είπα και πριν με αυτό της βρούβας.
i-elaiokramvi-kai-to-meli-tis
Είναι πυκνοσπαρμένο και περιποιημένο γιατί αφήνει ένα καλό εισόδημα στους αγρότες προς το παρόν, κι επειδή ήταν και στην εποχή της ανθοφορίας του ήταν σαν να έβλεπα κίτρινες θάλασσες από άνθη.
Όταν ξεκίναγα το ταξίδι μου το μυαλό μου τόσο το δικό μου όσο και του Στέλιου νομίζω ήταν πίσω στα μελισσάκια μου.
Ήταν εποχή σμηνουργίας στην καρδιά του Απρίλη, εποχή ανάπτυξης, εποχή ανθοφοριών, κι εποχή που έβαζα ακόμα πατώματα.

Ο Απρίλιος στα μέρη μου το 2010 δεν μας βοήθησε πολύ και τα μελίσσια δεν αναπτύσσονταν, κάνοντασμε να είμαι σκασμένος και θολωμένος για το πώς θα αναπτύξω επιτέλους τα μελισσάκια μου εν όψη ανθοφοριών μεγάλων του Μαΐου για να πάρω ανθομελάκι που με τόσο επιμονή μου το ζητάνε οι πελάτες μου.
Βλέποντας λοιπόν αυτές τις απέραντες εκτάσεις με ελαιοκράμβη άρχισα να γλείφομαι, μη σας πω απ τη λαχτάρα μου ότι ένιωθα την ανάγκη να πεταχτώ έξω βοσκίσω…
Ένιωθα περίπου όπως νιώθει κάποιος περιπλανώμενος και διψασμένος στην έρημο επί μέρες, όταν βλέπει μια όαση με ίσκιο και νερό, όπως κι αυτός θα έτρεχε με λαχτάρα να πλατσουρίσει να παίξει και να δροσιστεί με νερό, έτσι κι εγώ ήθελα να χαρώ τις απέραντες αυτές εκτάσεις με την ελαιοκράμβη.
i-elaiokramvi-kai-to-meli-tis
Κοιτάζω στο κάθισμα που καθόταν ο φίλος μου ο Στέλιος και τον βλέπω κι αυτόν να έχει γουρλώσει τα μάτια του προς το παράθυρο, να κοιτάζει τις εκτάσεις αυτές και να τρίβει τα χέρια του, ενώ σε λίγο γύρισε και με ρώτησε, Βασίλη αυτά τα λουλούδια να δίνουν μέλι;

Η απάντηση μου ήταν ναι.
Σε έναν δαιμόνιο φίλο είχα δοκιμάσει μέλι ελαιοκράμβης και είχα ακούσει σε συζητήσεις μελισσοκόμων ότι το φυτό αυτό δίνει άφθονες ποσότητες από νέκταρ και γύρη.
Το χρώμα του μελιού είναι ανοιχτό κίτρινο με μεγάλη διαύγεια ενώ έχει χαρακτηριστική γεύση.
Θα το χαρακτήριζα σαν ένα από τα καλύτερα ανθόμελα που έχω δοκιμάσει, για μονοκαλλιέργεια πάντα.
Καθ όλη την διάρκεια της διαδρομής στην βόρεια Ελλάδα και μέχρι την Κομοτηνή που διανυχτερεύσαμε έβλεπα καλλιεργούμενα χωράφια με ελαιοκράμβη.
vasilis-thimios
Την άλλη μέρα είχε πρωινό στο ξενοδοχείο, κι όντας εγώ μια ζωή κρυογάτσουλο ήμουν πάλι συναχωμένος.
Όταν είμαι κρυωμένος πίνω πάντα τσάι με μπόλικο μελάκι μέσα και σε λίγες μέρες γίνομαι περδίκι.
Γι αυτό όταν κατέβηκα για πρωινό στο ξενοδοχείο ρώτησα αν υπήρχε μέλι για να βάλω στο τσάι μου, μου έδειξαν που είναι το μέλι, είχε μέλι του δάσους και ανθόμελο.
Έτσι εγώ ως γνήσιος καμπίσιος καταναλωτής επέλεξα μέλι άνθεων για το πρωινό μου, κι αυτό όπως ήταν φυσικό για την περιοχή αυτή ήταν μέλι άνθεων ελαιοκράμβης.

Συνεχίσαμε την διαδρομή μας, περάσαμε τα σύνορα με την Τουρκία χωρίς κανένα πρόβλημα και κοιτάζαμε τις απέραντες εκτάσεις της Τουρκίας στην ανατολική Θράκη που κι εκεί επικρατεί η καλλιέργεια της ελαιοκράμβης.
i-elaiokramvi-kai-to-meli-tis
Μάλιστα αυτή την φορά βλέπαμε και πάρα πολλά μελισσοκομεία κοντά στις καλλιέργειες, με διπλές και μονές κυψέλες και τότε το μυαλό μου πήγαινε στις δίκες μου μονές κυψέλες που μέχρι τότε δεν ήθελαν να αναπτυχτούν.

Φτάσαμε κατά το απόγευμα στην Κωνσταντινούπολη και η συγκίνηση ήταν μεγάλη όταν από μακριά αντικρίσαμε την Αγιά Σοφιά και τα Θεοδοσιανά τείχη.

agia-sofia

Την άλλη μέρα το πρωί σε ξενοδοχείο της Τουρκίας στο πρωινό μου έψαξα ξανά για μέλι και βρήκα πάλι μέλι ελαιοκράμβης.
Μάλιστα είχαν και μια βάση που ήταν τοποθετημένο επάνω ένα πλαίσιο με κηρήθρα και όποιος ήθελε έκοβε κηρήθρα με ένα μαχαιράκι για να φάει.

Και η κηρήθρα αυτή ήταν σφραγισμένη από τις μέλισσες με λευκό κεράκι και μέλι ανθέων ελαιοκράμβης.
Στην περιοχή μου δυστυχώς ακόμα δεν έχει έρθει αυτή η καλλιέργεια, έχω μάθει όμως πως ήδη υπάρχει στην Πελοπόννησο κι έτσι πιστεύω πως είναι θέμα χρόνου να έρθει κι εδώ.
Συνάδελφοι σας συστήνω ανεπιφύλακτα να εκμεταλλευτείτε όσοι μπορείτε και υπάρχει στην περιοχή σας την καλλιέργεια αυτή.
Η μεγάλη διάρκεια της ανθοφορίας της που μπορεί να κρατήσει έως και δυο μήνες, αφού να ξέρετε πως την ελαιοκράμβη την αφήνουν να ξεραθεί όπως το σιτάρι, μας εξασφαλίζει και μπόλικο μέλι, και πολύ μεγάλη ανάπτυξη στα μελίσσια μας.

Ένα άλλο πλεονέκτημα που έχει το φυτό αυτό είναι ότι δεν χρειάζεται πολλά ραντίσματα.
Η περίοδος της καλλιέργειας της και της ανθοφορίας της δεν ευνοεί ασθένειες και παράσιτα, και μιας και το φυτό προορίζεται για βιοκαύσιμο κι όχι για τροφή έχει σαν αποτέλεσμα ότι δεν χρειάζεται ραντίσματα.
Να διευκρινίσω ότι αν το φυτό πάει για τροφή πχ αχλάδια μήλα κτλ ραντίζονται έντονα γιατί κανείς δεν θέλει ένα σκουλήκι μέσα στο μήλο του, όμως ένα σκουλήκι μέσα στο πετρέλαιο από ελαιοκράμβη δεν θα ενοχλούσε και τόσο.

Μου έλεγε ένας συνάδελφος μελισσοκόμος πρόσφατα ότι στην ελαιοκράμβη τα μελίσσια γονέβουν σαν τρελά.

Ορισμένοι είναι επιφυλακτικοί απέναντι στην ελαιοκράμβη θεωρώντας ότι είναι καλλιέργεια με γενετικό τροποποιημένο σπόρο, κοινός μεταλλαγμένο δηλαδή.

Εγώ θέλω από εδώ από τον M E L I S S O C O S M O να εφησυχάσω όσους έχουν τέτοιους φόβους λέγοντας πως…
Στην Ελλάδα και γενικά σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ένωση απαγορεύεται η καλλιέργεια μεταλλαγμένων φυτών και η διακίνηση μεταλλαγμένου σπόρου.

Αν κάποιος δεν έχει εμπιστοσύνη στους ελληνικούς νόμους ας έχει τουλάχιστον στους ευρωπαϊκούς λοιπόν.
Ακόμα θέλω να πω ότι στην Αμερική που επιτρέπεται η καλλιέργεια μεταλλαγμένων φυτών και οι μέλισσες βόσκουν σε τέτοιες καλλιέργειες, έχουν μεγάλες απώλειες σμηνών και το φαινόμενο κατάρρευσης των μελισσιών.
Εδώ όμως στην Ελλάδα οι μελισσοκόμοι που έχουν ήδη μελίσσια στην ελαιοκράμβη κάνουν λόγο για τρομερή ανάπτυξη και έντονες σμηνουργίες στα μελίσσια τους.

Αρά λοιπόν δεν υπάρχει καμιά περίπτωση να είναι μεταλλαγμένη η ελαιοκράμβη που καλλιεργείται στην χώρα μας.
Και κάτι τελευταίο, την ώρα που εμείς εδώ στην Ελλάδα μαλώνουμε για το αν η ελαιοκράμβη είναι καλό φυτό για να πάμε τα μελίσσια μας δείτε τι κάνουν οι γερμανοί μελισσοκόμοι. . .
Φαντάζομαι όλοι θα ξέρετε ότι η γερμάνια είναι ένα μεγάλο κράτος που εκεί οι νόμοι λειτουργούν και εφαρμόζονται.

meli-elaiokramvis

Επίσης θα έχετε ακούσει το οι γερμανοί θεωρούν το μέλι ανθέων ως το καλύτερο και πλουσιότερο μέλι για τον οργανισμό του ανθρώπου, και μάλιστα το προτιμούν κρυσταλλωμένο γιατί πιστεύουν ότι έτσι διατηρεί καλύτερα τις πολύτιμες ιδιότητες του.
Οι γερμανοί λοιπόν την ελαιοκράμβη την ονομάζουν Raps ενώ το μέλι το λένε Honig.
Το μέλι από ελαιοκράμβη το ονομάζουν Rapshonig, δηλαδή δεν το κατατάσσουν απλός στην γενική κατηγορία των ανθόμελων, αλλά σε μια ιδική κατηγορία εξαιρετικού μελιού, πχ όπως εμείς το θυμαρίσιο.
Το πουλάνε ως επί το πλείστον κρυσταλλωμένο και σπάνια ρευστό και με κομμάτι κηρήθρας μέσα ενώ το διαφημίζουν πολύ σαν ένα από τα καλύτερα μέλια.
Σύντομα θα φροντίσω να μάθω και πόσο πωλείται το μέλι αυτό στα σουπερ μάρκετ και θα σας πω.
Συνάδελφοι την ώρα που το εισόδημα μας συρρικνώνεται, που ο κλάδος μας βάλλεται τόσο από οικονομικής άποψης όσο κι από τις κλιματικές αλλαγές , η καλλιέργεια της ελαιοκράμβης ήρθε σαν το μάννα εξ ουρανού.
Μην αφήσετε λοιπόν την ευκαιρία να πάει χαμένη, κι από την άνοιξη σας καλώ να σκεφτείτε σοβαρά το ενδεχόμενο ενός γενναίου τρύγου από μέλι ελαιοκράμβης.

M E L I S S O C O S M O S ελάτε να γνωρίσουμε τον μαγικό κόσμο των μελισσών Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του άρθρου μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα γίνει αναφορά πως ανήκει στον Melissocosmos με ενεργό ling...