Τρίτη 19 Μαρτίου 2024

Ανάπτυξη μελισσιών την σωστή στιγμή

anaptyksi-melission

Ανάπτυξη μελισσιών την σωστή στιγμή

Φίλες και φίλοι το όνειρο κάθε μελισσοκόμου στα τέλη του χειμώνα πιστεύω είναι να δει τα μελίσσια του, να γίνονται μεγάλα και παραγωγικά την άνοιξη.
Έχουμε πει και αναλύσει και είναι κανόνας αυτό στην μελισσοκομία ότι 1 + 1 δεν κάνει 2 αλλά 3.
Δηλαδή η απόδοση ενός μελισσιού όσο ο πληθυσμός του μεγαλώνει, αυξάνει όχι αναλογικά αλλά πολλαπλασιαστικά, πχ μονό μελίσσι εχει 5 κιλά απόδοση, διπλό μελίσσι έχει όχι 10 αλλά 15 κιλά απόδοση, και τριπλό μελίσσι όχι 15 αλλά 25 κιλά απόδοση.

Η ανάπτυξη λοιπόν είναι το κλειδί για το μέγεθος της συγκομιδής μελιού που θα έχουμε, μαζί φυσικά και με τις καιρικές συνθήκες.
Επειδή όμως ο μελισσοκόμος δεν μπορεί να επηρεάσει τον καιρό κατά τα γούστα του αρκείται στο να επηρεάζει την ανάπτυξη των μελισσιών του ελπίζοντας μόνο και για καλές καιρικές συνθήκες.

Και πρέπει εδώ να τονίσω ότι χωρίς την ταυτόχρονη συμβολή και των δυο αυτών συνθηκών, συγκομιδή δεν γίνεται να υπάρξει.
Ούτε δηλαδή αν έχουμε μεγάλα μελίσσια αλλά κακές καιρικές συνθήκες θα πάρουμε μέλια, ούτε αν έχουμε καλές καιρικές συνθήκες αλλά μικρά μελίσσια θα πάρουμε μέλια.

Η μεγάλη ανάπτυξη όμως όσο και επιθυμητή αν είναι, εκτός από τα θετικά της κρύβει και κινδύνους, αν δεν τύχει των ανάλογων χειρισμών.

Τι θέλω να πω!!!

Έχω ξαναπεί νομίζω ότι στην περιοχή μου έχω μια πολύ μεγάλη ανθοφορία από Γκορτσιές (Αγραπιδιές) η οποία  ανοίγει περίπου στα τέλη Μαρτίου.
Τότε όμως τα μελίσσια είναι ακόμα αντιπαραγωγικά, και η ανθοφορία ναι μεν συμβάλει στην ανάπτυξη τους, αλλά εγώ ποτέ δεν καρπώθηκα μελάκι από αυτή την ανθοφορία.

Από καιρό όμως περνούσε από το μυαλό μου η περιέργεια, αν θα μπορούσα να πάρω συγκομιδή μελιού από αυτή την ανθοφορία σε περίπτωση που είχα παραγωγικά μελίσσια από τα τέλη του Μαρτίου.

Κι επειδή εμένα η περιέργεια μου πολλές φορές λειτουργεί κι ως στοίχημα που θέλω να κερδίσω, το 2009 έβαλα σε εφαρμογή το σχέδιο μου και στα τέλη Μαρτίου είχα όλα μου τα μελίσσια από 15 έως 20 πλαίσια πληθυσμό.
Να σημειωθεί δε εδώ ότι, το 2007 και 2008 ήταν κάκιστες χρονιές και οι μελισσοκόμοι ήλπιζαν το 2009 να αντιστραφεί το κακό σερί γιατί είχαν έρθει στα όρια τους και αυτοί.

Και ω του θαύματος η άνοιξη του 2009 μπήκε πολύ δυναμικά, η Γκορτσιά άνθισε, τα μελίσσια έχτιζαν, δούλευαν, και μέλια ερχόντουσαν μεν, φούσκωναν τα φρύδια γύρω από τους γόνους αλλά η πολυπόθητη συγκομιδή δεν ήρθε...

Ήρθε όμως ο Απρίλιος και τα μεγάλα μελίσσια μου από νωρίς άρχισαν να κάνουν βασιλοκελιά.
Στην αρχή ήμουν χαλαρός και ευχαριστημένος που ήταν τόσο μεγάλα, και πάντα μέχρι τώρα υπέρμαχος της θεωρίας ότι το μελίσσι όσο μεγάλο κι αν είναι πρέπει να μένει στην κυψέλη, χωρίς να σμηνουργήσει ή να κοπεί παραφυάδα ώστε να μαζέψει μέλι.

Έτσι άρχισα να χαλάω κελιά, αλλά πόσα κελιά να χαλάσεις; Ένα έκοβα 10 φύτρωναν, κάθε μέρα στο μελισσοκομείο, τίναζα όλο τον πληθυσμό των πλαισίων ώστε να βρίσκω τα κριμένα βασιλοκελιά και να τα χαλάω.
Τελικά η ήτα αυτής της μάχης πρόβαλε προ των πυλών όταν τα πρώτα σμήνη φάνηκαν στα κλαδιά των δέντρων κοντά στο μελισσοκομείο μου.

Για να ξεμπλοκάρω αυτή την κατάσταση έκοψα και παραφυάδες υποχρεωτικά αλλά και πολλά τελικά σμηνούργησαν.

Τέλη Μαΐου πήρα και από 10 κιλά μέλι στον τρύγο κυρίως πορτοκαλιάς.

Όμως είμαι σίγουρος ότι αν τα μελίσσια δεν είχαν αυτή την φοβερή τάση σμηνουργίας ότι θα έπαιρνα περισσότερο μέλι γιατί πρέπει να ξέρετε πως όταν το μελίσσι μπαίνει σε διαδικασία σμηνουργίας δεν έχει και πολύ μυαλό για δουλειά, αλλά όλη μέρα τεμπελιάζει και κάνει μούσι έξω από την σανίδα πτήσεως.

Το πάθημα αυτό μου έγινε μάθημα, και έμαθα από τότε ότι η μέγιστη ανάπτυξη του μελισσιού πρέπει να επιτυγχάνεται τον σωστό χρόνο, που δεν είναι άλλος από την εποχή που η τάση της σμηνουργίας αρχίζει να καταστέλλεται.

Φροντίζω δηλαδή τα μελίσσια μου να έχουν την μάξιμουμ ανάπτυξη τους από τις 20 Μαΐου και μετά, οπού στην περιοχή μου παύουν οι σμηνουργίες.
Όσο για το μέλι, αν η άνοιξη είναι καλή τότε υπάρχει ικανοποιητικός τρύγος στα τέλη Μαΐου, και ακολουθεί ο έλατος με καλούς οιωνούς καθώς και μόνο η ψυχολογία της εμπιστοσύνης ότι ανέβασες στο βουνό παραγωγικά μελίσσια σου δίνει μια νότα αισιοδοξίας για αυτό που θα ακολουθήσει.

Συνάδελφοι, μόλις διαβάσατε μια εμπειρία ενός μελισσοκόμου που του αρέσει να πειραματίζεται.
Εγώ το 2009 ήμουν περίεργος για το τι θα γίνει αν είχα παραγωγικά μελίσσια από νωρίς την άνοιξη.
Εσείς τώρα έχετε ήδη την απάντηση στις παραπάνω γραμμές...

Ήταν ένα άρθρο που από καιρό ήθελα να σας γράψω, ελπίζω να σας φανεί χρήσιμο, και να διδαχθείτε, κάτι μέσα από αυτήν μου την εμπειρία.

Καλή επιτυχία και καλή ανάπτυξη να έχετε.



MELISSOCOSSMOS Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του άρθρου μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα γίνει αναφορά πως ανήκει στον Melissocosmos με ενεργό ling...