Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2016

Γνωρίζεις ότι: Αν βάψεις άσπρα τα καπάκια των κυψελών μειώνεις σημαντικά την πιθανότητα της σμηνουργίας;


Η χρήσιμη πληροφορία της ημέρας (Νέα ενότητα)!!!


Γνωρίζεις ότι: Αν βάψεις άσπρα τα καπάκια των κυψελών μειώνεις σημαντικά την πιθανότητα της σμηνουργίας;

Φίλες και φίλοι, πριν μερικές ημέρες σε ένα μελισσοκομικό πηγαδάκι ένας μελισσοκόμος με ρώτησε για το τι κινήσεις κάνω στο μελισσοκομείο μου προκειμένου να αποφύγω την τάση της σμηνουργίας.

Η απάντηση μου θεωρώ ότι ήταν ειλικρινή...

Του είπα ότι όσο περισσότερα μελίσσια έχει ένας μελισσοκόμος τόσο λιγότερα ειναι αυτά που θα του κάνουν τάση για σμηνουργία.
Έτσι κι εμένα.

Εδώ και λίγα χρόνια που αύξησα αρκετά τα μελίσσια μου αδυνατώ να ανταποκριθώ όπως όταν ήταν λιγότερα στα έξοδα διεγέρσεως, και δεν έχω σοβαρό πρόβλημα σμηνουργίας.

Όταν είχα 50-60 μελίσσια υπέφερα κυριολεκτικά.
Έκαναν ΟΛΑ τάση για σμηνουργία.

Πλέον δεν έχω αυτό το πρόβλημα.

Το ενδιαφέρον όμως είναι αλλού...
Πριν μερικά χρόνια το καλοκαίρι επιθεωρούσα με την Φρόσω κάποια μελίσσια.
Όταν ανοίξαμε ένα που το χρώμα του ήταν μπλε σκούρο βρήκαμε ότι τα κεριά του είχαν λιώσει όλα από την ζέστη.
Αυτό συνέβη επειδή τα σκούρα χρώματα απορροφούν τις ακτίνες του Ηλίου και οι μέλισσες αδυνατούσαν να κρατήσουν την θερμοκρασία σε φυσιολογικά επίπεδα.
Έτσι την επομένη το πρωί πήραμε σκαφάκια κυλινδράκια και λευκό χρώμα και πήγαμε στα μελίσσια μας.

Βάψαμε όλα τα καπάκια στο πάνω μέρος της λαμαρίνας λευκά, και είδαμε άμεσο αποτέλεσμα.
Ποτέ ξανά δεν βρήκαμε μελίσσι έτοιμο να σκάσει, και πολλές φορές διερωτήθηκα γιατί οι κυψελάδες δεν χρησιμοποιούν λευκή λαμαρίνα βιομηχανικά βαμμένη για τις κυψέλες τους...

Χτες διάβαζα το βιβλίο ΜΕΛΙΣΣΑ ΚΑΙ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ του καθηγητή Πασχάλη Χαριζάνη και έφτασα στο κεφάλαιο για τις σμηνουργίες.

Εκεί στα μέτρα για την πρόληψη της σμηνουργίας ο καθηγητής αναφέρει...

Ένα μέτρο είναι η μείωση της θερμοκρασίας γύρω από την κυψέλη...
Ο περιορισμός της θερμοκρασίας γύρω από την κυψέλη, μπορεί να επιτευχθεί είτε με το να τοποθετούνται οι κυψέλες στην σκιά δέντρων,ή να σκεπάζονται τα καπάκια με ψάθες ή χόρτα, ή να βάφονται εξωτερικά τα καπάκια με άσπρο χρώμα.
Με το βάψιμο της στέγης επισημαίνει ο καθηγητής, δεν θερμαίνεται πολύ η λαμαρίνα ελαττώνεται η θερμοκρασία μέσα στην κυψέλη και περιορίζεται η διάθεση για σμηνουργία.

Αυτό είναι ένα από τα μέτρα καταστολής της σμηνουργίας που προτείνει ο καθηγητής Πασχάλης Χαριζάνης λοιπόν στο βιβλίο του.

Εγώ χρόνια τώρα έχω βάψει λευκά όλα τα καπάκια των μελισσιών μου προκειμένου να τα προστατεύσω από την ζέστη του καλοκαιριού.
Οφείλω να πω ότι πρόβλημα σμηνουργιών δεν έχω, μας παίρνω κι άλλα μέτρα.
Φροντίζω να δίνω έγκαιρα χώρο και πατώματα στα δυνατά μελίσσια, και τους αφαιρώ αν χρειαστεί μερικούς ψημένους γόνους ώστε να δυναμώσω τα μικρότερα και να τα έχω όλα αν είναι δυνατόν παραγωγικά.

Βρήκα την συμβουλή του βιβλίου λοιπόν και μου κέντρισε το ενδιαφέρον, μήπως συμβάλει και αυτό στην ήπια τάση σμηνουργιων που έχω τελευταία, οπότε θέλησα να σας ενημερώσω.

Θεωρώ ότι βάφοντας τις λαμαρίνες από τα καπάκια σας λευκά μόνο οφέλη θα έχετε, και σας το προτείνω χωρίς δεύτερη σκέψη.
Από την άλλη θα σας βάλω κι έναν γρίφο.
Πιστεύετε ότι είχατε τάση σμηνουργιών τα προηγούμενα χρόνια;
Κι αν ναι, μήπως μπορείτε να θυμηθείτε αν αυτή ήταν πιο έντονη σε κυψέλες σκούρου χρώματος;

Βάλτε το μυαλό σας να δουλέψει λοιπόν, και καλή δύναμη να έχουμε όλοι την άνοιξη που έρχεται!!!


MELISSOCOSMOS ελάτε να γνωρίσουμε τον μαγικό κόσμο των μελισσών