Πέμπτη 30 Ιουνίου 2011

Τρύγος μελιού Ελάτου



Την περασμένη Κυριακή 26-6-11 τέλειωσε ο πρώτος μου τρύγος για φέτος στον Έλατο.
Ξεκίνησε την τρίτη 22-6 και τρυγούσα για 5 ημέρες.

Σε μια χρονιά δύσκολη για τον έλατο τα μελισσάκια μου έκαναν θαύματα.

Λέω ότι είναι δύσκολη η χρονιά γιατί πληροφορούμαι ότι σε πολλές περιοχές ο έλατος δεν έδωσε καθόλου.

Εδώ πρέπει να πω ορισμένα πράγματα για να μαθαίνουν οι νέοι, και να κατανοούν πως μπορεί ένα μελίσσι να δουλέψει καλύτερα.

Στην περιοχή της Ευρυτανίας που πηγαίνω τα μελίσσια μου είναι το μέρος που πηγαίνει και τα δικά του ένας φίλος μου, και μιλάμε ότι πηγαίνει πολλά μελίσσια.

Εγώ στον πρώτο τρύγο ήδη εδώ και ημέρες δηλαδή πήρα 9.5 πλαίσια μέλι ανά κυψέλη μ.ο, ενώ ο φίλος μου ακόμα δεν έχει πάρει μέλι κι ας είμαστε στην ίδια περιοχή.

Γιατί άραγε συμβαίνει αυτό;

Θα σας πω το γιατί…


Η διαφορά μας με τον φίλο μου είναι ότι αυτός πήγε τα μελίσσια του στον έλατο, ένα μήνα πριν από εμένα.

Αυτός τα πήγε στις 4 Μαΐου, ενώ εγώ τα πήγα στις 5 Ιουνίου.

Ο Έλατος ξεκίνησε να δίνει μέλι στην περιοχή στις 3 Ιουνίου αμέσως δηλαδή μετά τις βροχές.

Τα μελίσσια του φίλου μου λοιπόν έμειναν στον έλατο 1 μήνα χωρίς να βρίσκουν επαρκείς τροφές.

Νέα βαρέλια χωρητικότητας 500L κάπου εφτακόσια κιλά μέλι δηλαδή το κάθε ένα αγοράστηκαν και γέμισαν δόξα το Θεό.

Έτσι πιθανότατα έπεσαν, ατόνησαν, κουράστηκαν, ίσως να έπαθαν και μελανίαση από το μεγάλο χρονικό διάστημα που έμειναν εκεί.

Στο διάστημα αυτό τα δικά μου μελισσάκια ήταν στον κάμπο και δούλευαν τις ανθοφορίες.

Έβαλαν  ανθόμελα, και δυνάμωσαν πάρα πολύ ώσπου τα περισσότερα εξ αυτών έγιναν τριώροφα.

Πηγαίνοντας στον έλατο την σωστή στιγμή που αυτός άρχισε να δίνει, και έχοντας τεράστιους πληθυσμούς αυτά ήταν ξεκούραστα και γεμάτα ενέργεια, αρκούσε μια σταγόνα μελιού να φέρει η κάθε μέλισσα στην κυψέλη για να γεμίσουν οι κηρήθρες η μια μετά την άλλη.

Τα διώροφα μελισσάκια έδωσαν από 4 έως 10 πλαίσια μελιού, ενώ τα τριώροφα έδωσαν από 7 έως 20 πλαίσια μελιού ασφυκτικά γεμάτα και σφραγισμένα με μέλι ελάτου.

Κι επειδή και τώρα το μέλι ήταν περισσότερο μπήκε και λίγο σε τενεκέδια.
Αλώστε σε λίγο καιρό που θα ολοκληρώσω τον τρύγο θα πουλήσω αρκετό μέλι στην χοντρική, αφού δεν πουλιέται όλο αυτό στη λιανική.
Έτσι τα τενεκέδια όπως γέμισαν έτσι θα φύγουν.

Παρατηρώ ότι τώρα που τα μελίσσια μου έχουν 25 ημέρες στα έλατα ότι κι αυτά πλέον άρχισαν να πέφτουν.

Πέφτουν παρ ότι βρίσκουν τροφές, και σκέφτομαι την πτώση που θα είχαν τα μελίσσια που έμειναν πολύ καιρό στον έλατο όταν μάλιστα δεν έδινε αυτός και δεν έβρισκαν τροφές.

Ωστόσο ο έλατος ακόμα δίνει στην περιοχή έστω και λίγο από τον κόμπο, και παρά την πτώση των μελισσιών ακόμα είναι σε θέση να μαζέψουν μέλι.

Φυσικά όχι όσο μάζεψαν την πρώτη φορά, αλλά θα μαζέψουν μπόλικο πάλι.

Θέλω να πω λοιπόν ότι μερικές φορές δεν αρκεί να φτιάξουμε δυνατά μελίσσια απλός, αλλά χρειάζεται να κάνουμε το σωστό DEAL τον κατάλληλο χρόνο για να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Δηλαδή πρέπει να τα πάμε την κατάλληλη στιγμή στα έλατα πχ για να έχουμε την μεγάλη απόδοση που προσδοκάμε.

Τώρα μην έχοντας κοντά τα μελισσάκια μου να τα καμαρώσω, καμαρώνω τους κόπους τους.
Αύριο θα πάω να τα δω στα βουνα…
Περιμένω την ημέρα να περάσει για να πάω κοντά τους όπως περιμέναμε παιδιά στο δημοτικό να έρθει η ημέρα που θα πάμε εκδρομή.

Είχα την ευχαρίστηση ήδη φέτος να δω τα βαρέλια μου να γεμίζουν με ανθόμελα.

Αγόρασα νέα μεγαλύτερα βαρέλια και γέμισαν κι αυτά με Έλατο.

Και πλέον απολαμβάνω το γλυκό πονοκέφαλο του που θα μπει το μέλι του επόμενου τρύγου.

Δεν σας κρύβω ότι είμαι γεμάτος ικανοποίηση για την φετινή απόδοση των μελισσιών μου.

Λέω σε όποιον βλέπω και θα το πω και σε εσάς.

Το μέλι που έβγαλα φέτος στα βουνά, δεν μου το έδωσε ο Έλατος, αλλά μου το έδωσαν τα μελισσάκια μου.

Για να γίνουν αυτά όμως σε τέτοια εξαιρετική κατάσταση και να δίνουν τόσο μεγάλες ποσότητες μελιού, το αφεντικό τους την άνοιξη ασχολήθηκε ώρες ατελείωτες μαζί τους.

Όμως όπως έχω πει κι άλλες φορές το αποτέλεσμα τελικά ήταν πολύ γλυκό…

Εν αναμονή του επόμενου τρύγου λοιπόν και δεν τίθεται ερώτημα για το αν θα γίνει, αλλά για το τι απόδοση θα έχει.

Και πιστεύω ότι θα είναι πολύ καλή και αυτή την φορά η απόδοση των μελισσιών μου.








MELISSOCOSMOS ελάτε να γνωρίσουμε τον μαγικό κόσμο των μελισσιών