Παρασκευή 8 Μαρτίου 2024

Η κουτσή μου βασίλισσα

(Το άρθρο αυτό γράφτηκε αρχές Μαΐου του 2010 για την ομάδα του ΜΕLISSOCOSMOU στο Facebook)
Όπως έχω ξαναπεί από 16 χρονών είχα για χόμπι 1-2 έως 4 μελισσάκια.
Επαγγελματικά με την μελισσοκομία αποφάσισα να ασχοληθώ το 2008.
Επειδή όμως ήθελα να κινηθώ κάπως ποιο γρήγορα και να κόψω αρκετές παραφυάδες ώστε να έχω ένα μεγαλούτσικο μελισσοκομείο το 2009 αποφάσισα να αγοράσω 4 παραφυαδούλες από έναν φίλο μου γνωστό και κάλο μελισσοκόμο.

Παρ όλο που όλοι οι γνωστοί μου μελισσοκόμοι με συμβούλευαν να αναβάλω τουλάχιστον για έναν χρόνο την απόφαση μου αυτή λόγο του ότι το 2008 ήταν μια εξαιρετικά κακή χρονιά για την μελισσοκομία και οι μέλισσες δεν αναπτύσσονταν με τίποτα γι αυτό κατ αυτούς θα ήταν αδύνατον να κόψω παραφυάδες την χρονιά εκείνη, εγώ τους αγνόησα κανονικότατα και στις 4 Μαΐου του 2008 αγόρασα 4 παραφυάδες των τεσσάρων πλαισίων η κάθε μια αποφασισμένος να τις αναπτύξω τόσο πολύ ώστε να μπορέσω την ίδια χρονιά να κόψω και παραφυάδες από αυτές .

Εγώ εκτός από ξεροκέφαλος και επίμονος άνθρωπος είμαι και ντροπαλός σε ορισμένα θέματα να ξέρετε. Πχ δεν θα πήγαινα πότε στο μελισσοκομείο του φίλου μου να ελέγξω για το τι είδους μελίσσια θα μου δώσει η τι βασίλισσες, αν και σας συμβουλεύω πως είναι απαραίτητο να το κάνετε όταν αγοράζετε μελίσσια.
Θεώρησα ότι όπως και να έχει εγώ μικροπρεπείς δεν θα γίνω να ελέγξω τι μου πουλάει και τι όχι και πως κι αν ακόμα δεν είναι καλές οι βασίλισσες εγώ θα τις διόρθωνα.
Πήρα λοιπόν τις 4 παραφυάδες μου τις πήγα στο μέρος που είχα ένα ακόμα μελίσσι και που έχω τώρα το μελισσοκομείο μου και έπιασα αμέσως δουλειά.
Ξέροντας πως η χρονιά ήταν στεγνή από νέκταρ άρχισα εντατικά τροφοδοσία κάθε 5 ήμερες με μισό κιλό σιροπάκι 1 προς 1 . . .
Από τις 4 παραφυάδες οι δυο είχαν κανονικά βασίλισσες, η μια δεν είχε βασίλισσα αλλά είχε μόνο ένα βασιλικό κελί και η τέταρτη είχε βασίλισσα αλλά ήταν κομμένο το πίσω δεξιό πόδι της, το μεγάλο δηλαδή.
Δεν κατηγορώ τον φίλο μου γιατί αυτές είχε αυτές μου πούλησε ο άνθρωπος κι εξάλλου μπορεί να έκανε και λάθος.

Με το παιδί συνεργαστήκαμε και συνεργαζόμαστε στην μελισσοκομία και είμαστε φίλοι από παλιά, ξέρω λοιπόν ότι όταν δεν είναι ευχαριστημένος με μια βασίλισσα παίρνει το ψαλιδάκι και κόβει το πίσω πόδι της για να αναγκάσει το σμήνος να κάνει αντικατάσταση.
Άρα λοιπόν δεν ήταν ικανοποιημένος με την εν λόγο μεγαλειοτάτη.
Για την ιστορία θα πω πως το μελίσσι που είχε μόνο βασιλικό κελί δεν κατάφερε να ζευγαρώσει η βασίλισσα του και ούτε έβγαλε βασίλισσα όσες φόρες και αν του έδωσα γόνο από άλλα, πολύ αργότερα αγόρασα βασίλισσα και το έσωσα.
Από τα 2 άλλα που είχαν βασίλισσα μόνο το ένα επιβίωσε τον χειμώνα γιατί το άλλο ψόφησε η βασίλισσα του στις αρχές Ιανουαρίου οπότε και το μελίσσι αυτό χάθηκε.
Έμεινε λοιπόν ένα κανονικό μελίσσι και το άλλο που είχε την κουτσή όμως βασίλισσα.

Ας δούμε όμως πως τα πήγε η κουτσή μου βασίλισσα. . .

Άρχισα λοιπόν εντατικά τροφοδοσία και από όλα μου τα μελίσσια παρατήρησα πως η κουτσή γεννούσε πολύ ομοιόμορφα κι αυτό με ξάφνιασε ευχάριστα αφού την είχα για τελειωμένη.
Να μην τα πολυλογώ μέσα σε σαράντα ημέρες το μελίσσι της κουτσής έγινε 10αρι όταν τα άλλα είχαν γίνει 8αρια, στη συνέχεια αγόρασα 2 ακόμα δυνατά μελίσσια και έκοψα 12 παραφυάδες μεταξύ των οποίων και από το μελίσσι της κουτσής.

Αγόρασα βασίλισσες όμως και δεν έκατσα να βγάλω μόνος μου τότε.

Την επομένη χρονιά το 2009 πλέον η κουτσή αν και φοβόμουν, έβγαλε τον χειμώνα και άρχισε να γεννάει στις 1 Φεβρουαρίου, έφτασε το μελίσσι της να το κάνει 15αρι μα δεν μπορούσε να το πάει παραπάνω αφού ήταν φανερό πως με ένα πόδι λιγότερο και μάλιστα το πισινό της δεν μπορούσε να τρέχει άνετα πάνω στα πλαίσια και να γεννάει πολλά πλαίσια, έτσι γεννούσε μόνο μέχρι 6 πλαίσια γόνο άλλα πολύ ομοιόμορφο όπως είπα.
Γι αυτό αποφάσισα να αντικαταστήσω την βασίλισσα αυτή, και θα την σκότωνα γιατί δεν μ αρέσει να κόβω πόδια μιας και τα λυπάμαι τα αγαπημένα μου αυτά πλασματάκια γιατί κι αυτές πονάνε να είστε σίγουροι, εγώ το πολύ πολύ να κόψω το φτερό μιας βασίλισσας για να μην μπορεί να πετάξει και μου σμηνουργίσει, το φτερό όμως δεν πονάει όταν το κόβεις.

Θα την σκότωνα άλλα το μελίσσι αυτό είχε πολλά μέλια, έτσι διαπίστωσα πως την ράτσα της κουτσής έπρεπε να την διατηρήσω και να φτιάξω παραφυάδες από αυτή αφού ήταν πολύ παραγωγική.
Γι αυτό την πείρα μόνο με ένα πλαίσιο πληθυσμό και μαζί γόνο και την έβαλα σε νέα κυψέλη σε μια άκρη στο χωράφι κι είπα αν θες γίνε μελίσσι αν πάλι δεν θες έχεις ήδη κάνει πολλά για μένα, εννοείται πάντως πως την τροφοδότησα.

Κι ενώ πάλι δεν το περίμενα έως τον Ιούνιο είχε ξανά κάνει το νέο της μελίσσι 10αρι η κουτσή μου, η δε παλιά της κυψέλη παρ όλο που σμηνούργισε γιατί είχα αφήσει κι εγώ αρκετά βασιλικά κελιά για την αντικατάσταση εν τούτης μου έδωσε και μπόλικο μέλι πολύ πάνω από το μέσο όρο των άλλων κυψελών μου.

Όταν έγινε 10αρι το νέο μελίσσι της κουτσής αποφάσισα να κόψω παραφυάδες, όμως την λυπήθηκα να την σκοτώσω κατά κάποιο τρόπο από σεβασμό και την πείρα πάλι με ένα πλαίσιο πληθυσμό και γόνο και την έβαλα σε νέα την τρίτη κατά σειρά κυψέλη και είπα ξανά πως αν θες γίνε μελίσσι αλλιώς έκανες όχι μόνο πολλά άλλα πάρα πολλά αφού από την κυψέλη της με πληθυσμό και χρησιμοποιώντας πλαίσια με βασιλικά κελιά κατάφερα να φτιάξω 8 βασίλισσες όλες κόρες της κουτσής, χωριστά οι εγγόνες της από τα ανοιξιάτικα μελίσσια και φυσικά το μέλι από το ανοιξιάτικο μελίσσι της, δηλαδή έπιασα για τα καλά ράτσα από αυτή.

Ήμουν σίγουρος ότι δεν θα τα καταφέρει στη νέα της κυψέλη αφού και γριά ήταν , και κουτσή ήταν, και πολύ ταλαιπωρημένη ήταν από τόσες εναλλαγές κυψελών που της έκανα το 2009 και την μεγάλη προσπάθεια που κατέβαλε για να φτιάξει οικογένεια κάθε φόρα.

Παρ όλα αυτά όμως την βρήκε ο χειμώνας με 5 πλαίσια πληθυσμό, και φυσικά πάλι δεν έλπιζα να βγάλει το χειμώνα αφού τόσες και τόσες βασίλισσες χάνονται κατά την διάρκεια του χειμώνα είπα πως κι αυτή και με το δίκιο της δηλαδή ότι δεν θα την έβγαζε.
Πάντως εγώ απόρησα και ρώτησα το φίλο μου τι είδους παράπονο είχε από αυτή την βασίλισσα και θέλησε να την αντικαταστήσει κουτσαίνοντας την, και μου είπε πως τη συγκεκριμένη την είχε αγοράσει πριν 2-3 χρονιά από βασιλοτρόφο της Πελοποννήσου και πως δεν ήταν ευχαριστημένος από την ανάπτυξη του μελισσιού του γι αυτό την κούτσανε.
Το 2010 ξεκίνησε ποιο διστακτικά και φαινόταν ποια ότι δεν είχε άλλες δυνάμεις, ήμουν αποφασισμένος να μην την πειράξω ότι κι αν γίνει, ακόμα κι αν έχανα το μελίσσι αυτό, μέσα μου όμως είχα την ελπίδα μπας και μπορέσει και πάει μέχρι την άνοιξη γιατί την άνοιξη ακόμα κι αν πέθαινε θα μπορούσα να βγάλω εύκολα νέα βασίλισσα.
Κατάφερε και έφτιαξε το μελίσσι της 7αρι και χτες (Μάρτιος 2010) την βρήκα ψόφια πεσμένη έξω από την κυψέλη της.

Αυτό το ζωντανό έφυγε περήφανο μέχρι το τέλος κάνοντας υπομονή να έρθει η άνοιξη ώστε να βγάλει το μελίσσι της με ασφάλεια την νέα του βασίλισσα.
Ίσως να θύμωσε από τον φίλο μου που της έκοψε έτσι άδικα και επιπόλαια το πόδι της χωρίς να υπολογίσει πως όταν ένα μελίσσι δεν αναπτύσσεται δεν είναι πάντα υπεύθυνη η βασίλισσα γι αυτό αλλά μπορεί να παίζουν ρόλο και οι καιρικές συνθήκες η και κάποια πρόσκαιρη ασθένεια.

Εγώ την είχα ακριβώς 2 χρόνια και όπως μου είπε ο φίλος μου την είχε κι αυτός η 2 η 3 δεν ήταν σίγουρος.
Άρα η κουτσή μου βασίλισσα ήταν η 4 η 5 χρονών.
Θέλω εδώ να πω αυτό ακριβώς, πως δεν πρέπει να βιάζεστε να βγάλετε συμπεράσματα για θέματα που αφορούν βασίλισσες και μελίσσια γιατί είναι πολλοί οι παράγοντες που παίζουν ρόλο.

Σήμερα άνοιξα το μελίσσι μου νούμερο 33 να δω πως πάει, το βρήκα σχεδόν 20αρι και με πολλά μέλια, άνοιξα το σημειωματάριο μου και είδα πως το συγκεκριμένο είναι από σμήνος που έπιασα πέρυσι από το μελίσσι της κουτσής μου βασίλισσας.
Έτσι κατά κάποιο τρόπο η καλή μου βασίλισσα συνεχίζει την καλή της δουλειά αφού οι κόρες της που φέρουν το γονίδιο της ακολούθου την καλή της πορεία.
Χαμογέλασα λίγο και ευχαριστήθηκα . . .

ΥΓ
Το μελίσσι νούμερο 33, από την ράτσα της κουτσής μου βασίλισσας δηλαδή την άνοιξη του 2013 μπήκε σε μελισσοκομική ζυγαριά.
Εκεί κατόρθωσε και κατέγραψε ημερήσιους ανόδους έως 4.032γρ, από ανθοφορία πορτοκαλιάς.
Στον τρύγο που ακολούθησε μετά τα μέσα Μαΐου το βάρος της τριώροφης κυψέλης ξεπέρασε τα 78 κιλά.
Έδωσε 27 κιλά μέλι πορτοκαλιάς και ανθέων, και μετά μεταφέρθηκε στον έλατο όπου έδωσε ακόμα δυο καλούς τρύγους.
Μέχρι σήμερα 2019 δεν έχει σπάσει αυτό το ρεκόρ κανένα άλλο μελίσσι στο μελισσοκομείο μου.
MELISSOCOSMOS ελάτε να γνωρίσουμε τον μαγικό κόσμο των μελισσών

Στηρίξτε τον Melissocosmo κάνοντας like στην σελίδα του...