Τρίτη 22 Μαρτίου 2022

Κυνηγώντας την ιπτάμενη βασίλισσα!!!


Συνάδελφοι και σήμερα θα μιλήσουμε για βασίλισσες, δηλαδή για ένα θέμα που έχει τεράστια σημασία, και που όσα κι αν πούμε πάντα θα είναι λίγα για να καλύψουν τον ζωντανό μύθο που λέγεται βασίλισσα του μελισσιού!!!

Όπως αρκετές φορές έχω γράψει κόβω τις όποιες παραφυάδες μου κάθε χρόνο μετά την συγκομιδή των μελιών κατά το τέλος Ιουλίου.
Έχω πει ότι ορφανεύω τα μελίσσια και αυτά γεμίζουν βασιλοκελιά, και όταν σφραγιστούν χωρίζω παραφυάδες έτσι ώστε η κάθε μια να έχει πάνω από ένα σφραγισμένο και μεγάλο βασιλοκελί.
Θεωρώ ότι ο τρόπος αυτός είναι πολύ καλός, αν κρίνω από τα αποτελέσματα των βασιλισσών σε αποδώσεις αρκετά χρόνια τώρα που εφαρμόζω την μέθοδο αυτή.

Οι νέες βασίλισσες μου συνήθως αρχίζουν και γεννάνε μετά τα μέσα του Αυγούστου.
Αν και ο τρόπος αυτός, έτσι τουλάχιστον όπως εγώ τον χειρίζομαι, έχει πολύ υψηλά ποσοστά επιτυχίας, παρόλα αυτά πάντα υπάρχουν απώλειες.

Τις περισσότερες φορές υπεύθυνα για αυτές τις απώλειες είναι τα χελιδόνια.
Αυτά τους μήνες Αύγουστο και Σεπτέμβριο βρίσκονται σε κατάσταση αποδημίας, και βλέπεις ολόκληρα σμήνη χελιδονιών πολλές φορές πάνω από τα μελισσοκομεία να κάνουν πάρτι.
Σε αρκετές περιοχές εκτός από τα χελιδόνια είναι και οι μελισσουργοί που κάνουν μεγαλύτερη την ζημιά.
Για τις όποιες απώλειες σε βασίλισσες λοιπόν, συνήθως αυτές είναι κάπου 20% επιλέγω να αγοράζω βασίλισσες, και όχι να βγάλω νέες εγώ.

Ο λόγος που το κάνω αυτό είναι απλός...

Αν δώσω γόνο κάπου στις 20 Αυγούστου για να βγάλουν οι ορφανές παραφυάδες νέες βασίλισσες, τότε αυτές θέλουν 17 ημέρες ώσπου να βγουν από το κελί τους, συν 15 ημέρες μέχρι να γονιμοποιηθούν και να γεννήσουν μας κάνει 32 μέρες, και συν 21 ημέρες που θέλει ο γόνος που θα γεννήσουν μας κάνει 53 ημέρες.

Εύκολα γίνεται αντιληπτό λοιπόν ότι οι νέες μέλισσες που θα προκύψουν σε αυτές τις παραφυάδες θα είναι στα μέσα του Οκτώβρη.
Τότε όμως μετράμε μέρες μέχρι τα μελίσσια να ξεγονιάσουν εν όψη του χειμώνα, και επομένως είναι μάλλον απίθανο να μπορέσουν αυτές οι παραφυάδες να ανανεώσουν τον πληθυσμό τους για να ξεχειμωνιάσουν με ασφάλεια.
Αυτός είναι ο βασικός λόγος που επιλέγω την αγορά των βασιλισσών, και επιπλέον με τις νέες βασίλισσες που έρχονται ανανεώνω το αίμα των μελισσών μου μειώνοντας έτσι και την όποια περίπτωση της αιμομιξίας.
Πέρυσι λοιπόν αγόρασα αρκετές νέες βασίλισσες από μεγάλο και γνωστό βασιλοτρόφο της Πελοποννήσου, και γενικά έμεινα πολύ ευχαριστημένος από αυτές.

Θυμάμαι όμως κάτι που έγινε σε μια επιθεώρηση ενός μελισσιού με αγορασμένη βασίλισσα κάπου 10 ημέρες μετά την τοποθέτηση της στο μελίσσι.

Ανοίγω το καπάκι λοιπόν και ετοιμαζόμουν να βγάλω τα πρώτα πλαίσια για επιθεώρηση, όταν ακούω δίπλα μου ένα βαρύ βουητό κάποιας μελισσούλας που πέταξε...
Δεν έδωσα σημασία όμως γιατί πίστεψα ότι πέταξε κάποιος κηφήνας, και τότε ακούω την Φρόσω να μου λέει ότι έφυγε η βασίλισσα!!!
Την γυναίκα μου την Φρόσω την παίρνω μαζί μου πάντα στα μελίσσια να με βοηθάει και να μαθαίνει, καθώς την άνοιξη που εγώ κλαδεύω ελιές αυτή επιθεωρεί μόνη της τα μελίσσια.
Δεν έδωσα πολύ σημασία στα λόγια της όμως και συνέχισα τη δουλειά μου απαντώντας ότι δεν ήταν η βασίλισσα αλλά κάποιος κηφήνας...

Όχι μου λέει η βασίλισσα είναι και δες την που επιστέφει ξανά προς τα εδώ!

Τότε σηκώνω τα μάτια μου και βλέπω όντως την βασίλισσα να πετάει πολύ κοντά μου αλλά με διάθεση όχι να προσγειωθεί στην κυψέλη, αλλά να κάνει 2-3 στροφές και να αρχίζει να απομακρύνεται.
Αφήνω τα πλαίσια όπως όπως και αρχίζω να τρέχω πίσω από την βασίλισσα, να δω που θα προσγειωθεί, παρακινώντας και την Φρόσω να κάνει το ίδιο.
Το παράδοξο της υπόθεσης είναι πως οι βασίλισσες δεν μπορούν να πετάξουν συνήθως εξαιτίας του βάρους των αβγών που έχουν στην κοιλιά τους.

Μάλιστα για να σμηνουργήσει μια βασίλισσα και να μπορέσει να πετάξει εκείνες τις ημέρες κόβει την γέννα της και τα αβγά, και οι εργάτριες αρχίζουν να την τρέχουν πάνω στα πλαίσια για να χάσει βάρος και να μπορέσει να πετάξει με το σμήνος!

Στη συγκεκριμένη περίπτωση η αγωνία μου ήταν πρώτα απ όλα ότι, πριν λίγες μέρες την είχα αγοράσει, γι αυτό το μέρος της ήταν άγνωστο και ίσως να μην γνώριζε ποια είναι η κυψέλη της για να επιστρέψει.
Αυτή άρχισε να παίρνει ύψος αργά και βαριά όπως ήταν, έκανε δυο κύκλους πάνω από το μελισσοκομείο και προς μεγάλη μου απογοήτευση, χάθηκε φεύγοντας πάνω από κάτι πουρνάρια αφήνοντας με στα κρύα του λουτρού που λένε...
Τότε με έπιασε απογοήτευση, μόλις είχα χάσει μια βασίλισσα, μεγάλη, νέα, και πληρωμένη μάλιστα.
Λέω στην Φρόσω άφησε το μελίσσι ανοιχτό όπως είναι και έλα να καθίσουμε πιο πέρα λίγο.

Ο λόγος που άφησα ανοιχτό το μελίσσι ήταν γιατί σκέφτηκα ότι η μόνη εικόνα που είχε αυτή η βασίλισσα για το μελίσσι της από ψηλά καθώς έφευγε, ήταν αυτή ενός ανοιχτού μελισσιού, και η μόνη μου ελπίδα να επιστρέψει και να μπει μέσα στο μελίσσι ίσως να ήταν αν άφηνα ανοιχτή την κυψέλη.
Πέρασε κάνα τέταρτο και τα μάτια μου είχαν γουρλώσει προς τον ουρανό και το μέρος που είχε χαθεί η βασίλισσα πάνω από τα πουρνάρια.
Ήλπιζα και ευχόμουν με όλη μου δύναμη να την δω να επιστρέφει, και ένιωθα ότι αν συνέβαινε αυτό πως η καρδιά μου θα έσπαγε από τα χαρούμενα φτερουγίσματα...
Δυστυχώς όμως δεν είδα τίποτα, και αποφάσισα ότι έπρεπε να πάω να κλείσω το μελίσσι της κι ότι θέλει ας γίνει!!!

Πλησιάζω λοιπόν στο μελίσσι της ενώ στο πλάι του ήταν φυτρωμένες λίγες πράσινες αγριάδες...
Και τότε πάει το μάτι μου σε ένα μαύρο σημαδάκι πάνω στο φύλο μιας αγριάδας...
Ήταν μια βασίλισσα, τα λόγια δεν περιγράφονται, ήταν η βασίλισσα που έφυγε, η οποία επέστρεψε στο μελίσσι της, αλλά λόγο του αυξημένου βάρους της δεν μπόρεσε ίσως να προσγειωθεί με ακρίβεια και έπεσε στο πλάι στα χόρτα.


Άπλωσα το χέρι με προσοχή και αυτή άρχισε να περπατάει πάνω στο χέρι μου...
Τότε με μια απότομη κίνηση πάνω από το ανοιχτό μελίσσι της την έριξα μέσα και αυτή γλίστρησε ανάμεσα στα πλαίσια.
Αρπάζω γρήγορα γρήγορα το καπάκι κλείνω το μελίσσι κι όπου φύγει φύγει!
Περιμένω άλλες 10 περίπου μέρες μέχρι να ανοίξω εκ νέου το μελίσσι της.
Καπνίζω, και ανοίγω εκ νέου το καπάκι... και τότε τι να δω, η βασίλισσα πάνω, πάνω στα πλαίσια έτοιμη να πετάξει για μια ακόμα φορά.

Κλείνω πάλι αγανακτισμένος το καπάκι!!!

Τι θα κάνω με αυτή την βασίλισσα αναρωτιέμαι, πως θα ελέγξω την γέννα της, πως θα την βάψω και πως θα την επιθεωρώ;
Να μην τα πολυλογώ μου πήρε αρκετές μέρες μέχρι να ανοίξω το συγκεκριμένο μελίσσι και ακόμα περισσότερες μέχρι να ηρεμήσει και να μπορέσω να την βάψω.
Την χρονιά που ακολούθησε το μελίσσι της έδωσε μπόλικο μελάκι, και με αποζημίωσε έτσι για την λαχτάρα που μου έδωσε εκείνη την ημέρα.

Θυμήθηκα αυτή την ιστορία όμως πριν λίγες μέρες...

Πάλι η ίδια ιστορία, πάλι βασίλισσα από τον ίδιο βασιλοτρόφο, και πάλι αυτή πέταξε όταν άνοιξα την κυψέλη.
Ετούτη τη φορά όμως πήγε και χώθηκε κάτω από μια κυψέλη λίγα μέτρα πιο πέρα, και με μια αριστουργηματική βουτιά που θα την ζήλευε κι ο καλύτερος γκολκίπερ την έπιασα και την έβαλα στην κυψέλη της...

Τι γίνεται όμως με αυτές τις βασίλισσες;
Γιατί συμβαίνει αυτό;

Υποθέτω ότι ξέρω την απάντηση και θα σας την πω και εσάς να την έχετε υπόψιν σας.

Οι βασίλισσες που αγοράζουμε από τους βασιλοτρόφους, ειδικά μετά τον Μάιο είναι βασίλισσες νεαρής ηλικίας, πολλές φορές και λίγων ημερών.
Έτσι είναι αρκετά δυνατές και γι αυτό πετούν έστω και με δυσκολία.
Επιπλέον όσες μέρες βρίσκονται μέσα στο κλουβάκι τους, σταματούν να παράγουν αυγουλάκια, και ακόμα με το που βγουν από το κλουβί οι μέλισσες είναι ιδιαίτερα καχύποπτες μαζί τους, και τις τρέχουν πάνω στα πλαίσια μερικές ημέρες μέχρι να τις αποδεχτούν πλήρως.

Όλα αυτά, τις κάνουν να χάνουν βάρος, και αφού όπως είπα και πριν είναι και νεαρές σε ηλικία, τότε τους είναι αρκετά εύκολο να πετάνε, άσε που τρομάζουν κιόλας περισσότερο μετά την εμπειρία τους στο κλουβί και στην αλλαγή περιβάλλοντος.
Γι αυτό πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στις κινήσεις μας, και αν ποτέ δούμε την νέα βασίλισσα να είναι τρομαγμένη και να τρέχει πάνω στο πλαίσιο είναι προτιμότερο να το βάλουμε στη θέση του και να κλείσουμε την κυψέλη, παρά να συνεχίσουμε την επιθεώρηση και να ρισκάρουμε δυσάρεστες καταστάσεις...


Εγώ πάντως το μάθημα μου το πήρα με δαύτες, και προσέχω πάρα πολύ τις κινήσεις μου στην επιθεώρηση που ακολουθεί μετά την είσοδο του κλουβιού στην κυψέλη!!!


MELISSOCOSMOS ελάτε να γνωρίσουμε τον μαγικό κόσμο των μελισσών

Στηρίξτε τον Melissocosmos κάνοντας like πατήστε το πλήκτρο (ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ)...