Σάββατο 2 Μαρτίου 2024

Ας δούμε τι έχουμε κάνει...


Αυτή η ανάρτηση έγινε τον Φεβρουάριο του 2011.


Η άνοιξη του 2011 ήταν πολύ καλή χρονιά, τουλάχιστον στην περιοχή μου.
Το 2011 έβγαλα το περισσότερο μέλι από κάθε άλλη χρονιά.
Ο λόγος που την αναδημοσιεύω σήμερα, είναι γιατί θέλω να δείτε πως πρέπει να έχετε τα μελισσάκια σας τον μήνα Φεβρουάριο στις πρώιμες περιοχές, και τον Μάρτιο στις όψιμες.
Αν έχετε κάνει τους μελισσοκομικούς σας χειρισμούς κατά τέτοιον τρόπο ώστε τον Φεβρουάριο να είναι στην φάση που θα δείτε πιο κάτω, τότε σας εγγυώμαι ότι θα πάρετε πολλά μέλια.

Τα μελίσσια τότε μάζεψαν μέλι πορτοκαλιάς και στην συνέχεια ελάτου.
Χαρακτηριστικά θα τονίσω ότι το 2011 ο έλατος δεν είχε πολύ μέλι.
Ήταν τόσο δυνατά τα συγκεκριμένα μελίσσια όμως που με γέμισαν μέλι, και μάζεψαν τεράστιες ποσότητες στον έλατο την στιγμή που γειτονικά μελισσοκομεία λιμοκτονούσαν.

Το κακό είναι ότι με έστειλαν στο νοσοκομείο με υπερκόπωση...
Το κλειδί της επιτυχίας πάντως είναι αυτό που θα δείτε πιο κάτω.



27/2/11

Σήμερα ο MELISSOCOSMOS θα κάνει μια διαφορετική ανάρτηση, απ ότι σας έχει συνηθίσει.
Θα προσπαθήσει να σας αποδείξει ότι οι συμβουλές που σας δίνει είναι ορθές, και ότι η μεθοδολογία που σας προτείνει αποδίδει πολύ.

Θα διευκρινίσω για μια ακόμα φορά όμως ότι οι περιοχές που έχουν κρύο, δεν μπορούν ακόμα να τα εφαρμόσουν όλα αυτά, ενώ οι περιοχές με ήπιο κλίμα θα μπορούσαν να τα είχαν ήδη κάνει.
Όπως καταλαβαίνετε δεν μπορούμε να γράφουμε ξεχωριστά οδηγίες για κάθε νομό της Ελλάδας.
Απλός εσείς θα πρέπει να προσαρμόζετε τους χειρισμούς σας όταν καταλαβαίνετε ότι σας το επιτρέπουν οι θερμοκρασίες της περιοχής σας.

Ας δούμε λοιπόν τι δουλειά έχει γίνει έως τώρα στο δικό μου Μελισσοκομείο.
Κατ αρχήν σας έχω πει πάλι ότι είναι πολύ σημαντικό να επιλέγετε μέρη που έχουν άφθονες γύρες για να εγκαταστήσετε τα μελίσσια σας ιδίως την άνοιξη.
Αν το κάνετε αυτό θα έχετε εύκολη,  γρήγορη και μεγάλη ανάπτυξη.

Θεωρώ ότι η περιοχή που έχω το μελισσοκομείο μου είναι αξεπέραστη από όλες τις απόψεις.

Έχει πάρα πολλές γύρες, κυριολεκτικά 12 μήνες το χρόνο. 
Έχει ζέστη τον χειμώνα και μεγάλη ηλιοφάνεια.
Έχει κάμπο με αλλεπάλληλες ανθοφορίες.

Κι επιπλέον τα μελισσάκια μου έχουν ένα τρελό αφεντικό υπερπροστατευτικό.

Η άνοιξη μοιάζει να έχει έρθει εδώ και καιρό στην περιοχή μου λοιπόν…


Υπάρχουν ήδη άνθη παντού.
Επικρατεί όμως η κοντοτσίπα, ένα μικρό άσπρο λουλούδι που σε ορισμένα μέρη το λένε και ασπρολούλουδο.


Και η λαψάνα έχει ανθίσει απ όπου οι μέλισσες παίρνουν άφθονη γύρη κυρίως, αλλά και νέκταρ.


Όπως κάθε άνθρωπος έτσι κι εγώ, υπεραγαπώ τον τόπο μου. Μαγεύομαι από τα πανέμορφα τοπία του.


Τα ασπρολούλουδα  τα επισκέπτονται οι μέλισσες και παίρνουν και νέκταρ και γύρη.
Υπάρχουν χιλιάδες στρέμματα ανθισμένα αυτή την εποχή.


Οι ανεμώνες είναι κι αυτές σε πλήρη άνθιση και δίνουν γύρη μαύρου χρώματος στις μελισσούλες μας.


Τα σημάδια της φύσης είναι πολλά, που μαρτυρούν ότι έφυγε ο χειμώνας.
Τα πρόβατα έχουν γεννήσει αρνάκια που παίζουν και χαίρονται τον Ήλιο.


Ενώ κάποια άλλα κάθονται στη μέση των λιβαδιών και λιάζονται και μοιάζουν να το απολαμβάνουν.


Λίγο πιο πέρα κάποια άλλα μικροσκοπικά άνθη έχουν ανοίξει που οι μέλισσες παίρνουν πολλή κίτρινη γύρη από αυτά.


Στο βάθος φαίνεται η Παλαιομάνινα.
Εκεί υπάρχει το κάστρο της αρχαίας Σαυρίας, όπου εγκαταστάθηκαν οι κάτοικοι των Οινιάδων μετά την καταστροφή της πόλης τους από τους ρωμαίους.
Ακόμα κι εδώ φαίνονται λουλουδάκια παντού.


Ο Ασφόδελος έχει κι αυτός ανθίσει για τα καλά.
Δίνει θρεπτικότατη γύρη κόκκινου χρώματος στα μελισσάκια και άφθονο νέκταρ.
Λόγο της εποχής που ανθίζει θεωρείται πολύ σημαντικό φυτό και συμβάλει πολύ στην ανάπτυξη του μελισσιού.


Εδώ μια μελισσούλα σε ασπρολούλουδο.
Χτες είχε τόσο πολύ Ήλιο που γυάλιζε η οθόνη της μηχανής και δεν μπορούσα να διακρίνω καλά πότε να φωτογραφίσω την μέλισσα στο άνθος, γι αυτό δεν είναι τόσο καθαρή η φωτό.


Και μια ακόμα. 



Ας δούμε τι γίνεται στο μελισσοκομείο τώρα.
Θα σας το πω όσο πιο απλά μπορώ…
Σωστό πανηγύρι…



Οι μέλισσες τραγουδάνε, δηλαδή ακούς βουητό από την δραστηριότητα τους.
Αυτό το όμορφο βουητό που κάνουν όταν δουλεύουν ικανοποιημένες, και γεμίζουν κι εμάς ικανοποίηση όταν το ακούμε.


Στις κυψέλες φτάνει κάθε λογής χρώματος γύρης.
Κι αν σπάσουμε μια μέλισσα θα δούμε ότι έκτος από γύρη κουβαλάει και νέκταρ.
Όταν φτάνει στην κυψέλη της φορτωμένη κι αποκαμωμένη λοιπόν μερικές φορές χρειάζεται λίγο χρόνο να ξεκουραστεί πριν μπει μέσα, ειδικά αν η μέλισσα αυτή είναι μεγάλης ηλικίας.


Το χρώμα τις γύρης που έρχεται είναι κυρίως κίτρινο τώρα, αφού είναι πολλών ειδών τα λουλούδια που δίνουν γύρη κίτρινη αυτή την εποχή.


Η ποσότητα της γύρης που έρχεται είναι ένδειξη ότι στο εσωτερικό της κυψέλης υπάρχουν άφθονοι γόνοι.


Άποψη μου είναι ότι, όταν ο μελισσοκόμος αντιλαμβάνεται την προσπάθεια που κάνουν οι μέλισσες του για να αναπτυχτούν, ότι πρέπει να επεμβαίνει άμεσα και να τις βοηθάει.
Η βοήθεια αυτή είναι η τροφοδότηση.
Εγώ επέλεξα από αρχές Φεβρουαρίου να τροφοδοτώ με σιρόπι σε αναλογία 2 νερό και 1 ζάχαρη.
Και σας το είχα πει ότι θα το έκανα τότε.



Κατακρίθηκα για τις απόψεις μου.
Πολλοί με προσέβαλαν, μου επιτέθηκαν, και με λοιδόρησαν.
Τα μελισσάκια μου όμως μάλλον τάχτηκαν στο πλευρό μου και συμφώνησαν μαζί μου.



Να και μια μελισσούλα με κόκκινη γύρη, που την πείρε προφανώς από τον ασφόδελο.



Σωστό πανηγύρι μιλάμε…


Ας μιλήσουμε και λίγο για το μελισσοκομείο.


Αυτό είναι τοποθετημένο σε τέτοια θέση, που να προστατεύεται από τον βοριά, αφού αυτός είναι πίσω του και καλύπτεται από τον λόγγο.
Κοιτάζει νότια και νοτιοανατολικά και είναι καθαρισμένο από χόρτα που θα δυσκόλευαν τις πτήσεις των μελισσών αλλά και που θα προκαλούσαν την υγρασία.


Όλες οι κυψέλες είναι τοποθετημένες πάνω σε λάστιχα αυτοκινήτων κι όχι τυχαία.
Τα λάστιχα έχουν προτιμηθεί για έναν πολύ σημαντικό λόγο.
Κατά την διάρκεια του χειμώνα και της άνοιξης τα μελίσσια χρειάζονται ζέστη.
Η ζέστη τους επιτρέπει να απλωθούν μέσα στην κυψέλη αλλά και να στεγνώσει η υγρασία στο εσωτερικό της κυψέλης που δημιουργείται από την αναπνοή του σμήνους.
Το λάστιχο λοιπόν όταν βγει Ήλιος απορροφά την θερμότητα λόγο υλικού και χρώματος.
Τόσο πολύ που αν ακουμπήσεις το χέρι σου επάνω θα νιώσεις ότι καίει.
Έτσι αφού η κυψέλη είναι τοποθετημένη πάνω στο λάστιχο ζεσταίνεται ολόκληρη.
Σαν αποτέλεσμα αυτό έχει την καλή υγεία του σμήνους και την γρήγορη ανάπτυξη του.



Να συμπληρώσω για τα λάστιχα ότι όποιος τα προτιμήσει καλό είναι να τους κάνει μερικές τρύπες από κάτω για να μην συγκρατούν νερό της βροχής μέσα.
Αυτό όχι για λόγους υγρασίας αλλά γιατί μερικές μέλισσες μπαίνουν μέσα στο λάστιχο και πνίγονται.
Όμως ακόμα κι αν δεν το κάνετε αυτό δεν υπάρχει ιδιαίτερο πρόβλημα.
Εδώ βλέπουμε μέλισσες που παίρνουν νερό.
Κι αυτό μαρτυράει μεγάλη παρουσία γόνου.



Ας δούμε τα μελισσάκια και μέσα τώρα.
Θυμάται κανείς το βιαστικό μελίσσι νούμερο 61;
Μια παραφυάδα του Αυγούστου που έκανε αντικατάσταση τον Ιανουάριο;
Για να την δούμε λοιπόν.



Το μελίσσι λοιπόν έκανε αντικατάσταση τον Ιανουάριο, και η νέα του βασίλισσα έκανε περίπου ένα μήνα να γεννήσει.
Τελικά γέννησε στις 12 Φεβρουαρίου.
Άκουσα διάφορα και τότε, ότι δεν έπραξα σωστά, ότι έπρεπε να ενώσω το μελίσσι κτλ.
Ξαναλέω ότι η λογική κίνηση στην περίπτωση αυτή είναι να ένωνα το μελίσσι αυτό με κάποιο άλλο.
Αλλά εγώ δηλώνω τρελός, και βγάζω και βασίλισσες τον Ιανουάριο…
Αυτή τη στιγμή το μελισσάκι είναι εξαράκι, κι όπως βλέπετε από την αλυσίδα που κάνει χτίζει και κηρηθρούλες.
Άραγε πώς να γεννάει η νέα βασίλισσα του Ιανουαρίου;


Όπως βλέπετε η βασίλισσα του Ιανουαρίου γεννάει πάρα πολύ καλά.
Διακρίνετε ότι στις θέσεις που υπάρχουν τα σύρματα του πλαισίου η βασίλισσα δεν γεννάει.
Σε αυτό παίζει ρόλο το φύλλο της κηρήθρας που αγοράζουμε, αν πχ είναι λεπτό και δεν καλύπτει εντελώς τα σύρματα τότε οι βασίλισσες δεν γεννάνε εκεί.
Κατά τα άλλα όμως γεννάει μια χαρά.


Η βασίλισσα αυτή ζευγάρωσε με κηφήνες από ένα αρρενοτόκο μελίσσι που είχα.
Αν δεν είχα τέτοιο μελίσσι με κηφήνες δεν υπήρχε περίπτωση να επιχειρήσω να αφήσω το μελίσσι να προχωρήσει την αντικατάσταση, αλλά θα το ένωνα με κάποιο άλλο.
Δεν σας το συνιστώ να το κάνετε όμως.
Πάντως εγώ χαίρομαι που τα κατάφερε και είμαι σίγουρος ότι αυτό το μελίσσι θα δώσει και καλή παραγωγή φέτος.
Κάτι ανάλογο είχα κάνει πέρυσι και με ένα άλλο μελίσσι.


Η τροφοδοσία που κάνω στα μελίσσια έχει σαν αποτέλεσμα, εκτός από τους πολλούς γόνους και την μεγάλη ανάπτυξη για την εποχή, να χτιζουν και κηρήθρες όπως βλέπετε.


Τροφοδοτώ πάντα σε πιατάκια που αγοράζω και τοποθετώ πάνω στα πλαίσια.
Αυτά είναι πιατάκια για γλάστρες, και στοιχίζουν 70 λεπτά το κάθε ένα.
Πολύ φτηνότερα δηλαδή από έναν τροφοδότη του εμπορίου που έχει από 2 έως 3 ευρώ.


Λίγα κλαδάκια μέσα είναι απαραίτητα για να μην πνίγονται οι μελισσούλες μας.
Χωράνε περίπου 700 γρ σιροπιού μέσα, ενώ υπάρχουν και μεγαλύτερα αν θέλετε.


Όπως θα διαπιστώσατε στο μελισσοκομείο μου υπάρχουν και πολλά διπλά μελίσσια.
Αυτά είναι μελίσσια που δεν κατέβηκαν τον χειμώνα αφού ήταν πάνω από 10 πλαίσια.
Ήταν περίπου 12-13 πλαίσια τον χειμώνα, ενώ τώρα είναι 17-18 πλαίσια όπως βλέπετε.


Το συγκεκριμένο έχει 5 πλαίσια γόνου στο πάτωμα και πολλά άλλα στον εμβρυοθάλαμο.
Η βασίλισσα του είναι γεννημένη τον Ιούνιο του 2008, και κρατάει καλά ακόμα.


Όταν έγραφα προ 20 ημερών ότι εγώ ξεκινάω τα σιροπάκια πολλοί μου την είπαν.
Έφτασαν σε σημείο να πουν ότι θα μου ψοφήσουν τα μελίσσια αν κάνει κάνα κρύο τον Μάρτιο.
Η απάντηση μου είναι ότι τα συγκεκριμένα μελίσσια τώρα και στο βόρειο πόλο να πάνε είναι τόσο δυνατά που δεν πρόκειται να κρυώσουν.
Λέω ακόμα ότι εγώ στις 15 Μαρτίου θα έχω τελειώσει με τις τροφοδοσίες, ενώ αυτοί θα ξεκινάνε τότε.
Έτσι θα βγάλω ένα ανθόμελο τον Μάιο αν δώσει μέλι η φύση που θα είναι εξαιρετικό και χωρίς ίχνος σιροπιού μέσα.
Δεν είμαι σίγουρος ότι θα συμβεί το ίδιο όμως και σε όσους ταΐζουν σιρόπι τους μήνες Απρίλιο και Μάιο.
Φυσικά η Βόρεια Ελλάδα εξαιρείται λόγο κλίματος, και τα νησιά λόγο έλλειψης ανθοφοριών τότε…


Ορίστε και το εσωτερικό του μελισσιού, είναι φανερό ότι είναι γεμάτο και κάτω…


Έκλεισα το μελισσάκι μου δίνοντας του ακόμα σιροπάκι για να συνεχίσει την ανάπτυξη του.
Τέτοια μελίσσια έχουν την δυνατότητα να γίνουν 40αρια έως τον Μάιο, ωστόσο δεν επιτρέπω κάτι τέτοιο, προχωράω σε διαδικασία εξίσωσης, δηλαδή από αυτά δυναμώνω με γόνο και πληθυσμό άλλα μελισσάκια που δυσκολεύονται να αναπτυχτούν.
Έτσι φτιάχνω περίπου τα μισά μου μελίσσια 30αρια ενώ τα υπόλοιπα μισά γίνονται 20αρια.
Όλα πάντως γίνονται παραγωγικά.


Ας δούμε τώρα και μια παραφυάδα του Αυγούστου, φτιαγμένη με τον τρόπο που σας έχω προτείνει να φτιάχνετε παραφυάδες και βασίλισσες.


Κι αυτό το μελίσσι έχει πολλή και καλή γέννα, βλέπεται και την βασίλισσα αριστερά στο πλαίσιο κάτω από το χέρι μου.
Η γέννα της και το μέγεθος της μαρτυρούν ότι ο τρόπος που σας έχω προτείνει να φτιάχνετε παραφυάδες και βασίλισσες είναι σουπερ.


Θέλετε τώρα να δείτε και μια οριζόντια ανάπτυξη επι τόπου;
Παίρνω λοιπόν απο την άκρη ένα άδειο πλαίσιο όπως αυτό, και το τοποθετώ ακριβώς στην μέση της γονοφωλιάς.
Όχι στην άκρη της γονοφωλιάς αλλά στη μέση.
Αν το βάλω στην άκρη της γονοφωλιάς τότε το μελίσσι δεν θα μπορέσει να το καλύψει γιατί εκεί δεν υπάρχουν πολλές μέλισσες.
Στη μέση όμως όπου είναι συγκεντρωμένος πολύς πληθυσμός θα καλυφτεί άνετα και μέσα σε 48 ώρες θα το έχει γεννήσει η βασίλισσα.


Δείτε ότι το έβαλα ακριβώς στο μέσο.
Είναι το πλαίσιο που έχει μια πετρούλα επάνω για να μπορέσετε να το δείτε.
Το μελίσσι αυτό καλύπτει 4 πλαίσια και το κενό πλαίσιο μπήκε ακριβώς στη μέση, έτσι τώρα θα καλύπτει 5 πλαίσια, και θα γεννήσει άμεσα η βασίλισσα το άδειο πλαίσιο.
Ωστόσο να πω εδώ ότι εγώ μπορώ να διακρίνω την φάση που είναι το μελίσσι κι αν αυτό μπορεί να δεχτεί τέτοια κίνηση.
Όμως όλοι μπορείτε να το κάνετε πρώτα σε δυνατά μελίσσια μέχρι να εξοικειωθείτε με την μέθοδο αυτή, και θα φτάσετε σε σημείο να το κάνετε και σε μικρότερα μελίσσια μετά.


Όλα αυτά συμβαίνουν στην περιοχή μου και στο μελισσοκομείο μου και είναι μόνο η αρχή.
Από εδώ και πέρα περιμένω τις κύριες ανθοφορίες, από τεράστιες εκτάσεις με Αγραπιδιες, Κουτσουπιες, Παλιούρια, Ιτιες, Λυγαριες, Αγριοτρυφυλα, Βίκους και πολλά άλλα άνθη που έχει η περιοχή αυτή.
Πριν βιαστείτε να πείτε ότι βρίσκομαι σε καλή περιοχή θέλω να σας πω ότι τα μελίσσια δεν φύτρωσαν μόνα τους εκεί.
Εγώ έψαξα και επέλεξα ότι πρέπει να τα έχω εκεί πέρα.
Όλοι σας πρέπει να ψάξετε να βρείτε πλούσιες και καλές τοποθεσίες που να έχετε το μελισσοκομείο σας, φυσικά στο μέτρο του δυνατού.


Τα πατώματα περιμένουν κι αυτά την σειρά τους στο υπόστεγο να τοποθετηθούν στα μελίσσια, άλλα σφραγισμένα γεμάτα κηρήθρες, κι άλλα φρεσκοβαμμένα και ετοιμοπόλεμα να λειτουργήσουν κατασταλτικά για τις σμηνουργίες ως τρίτοι όροφοι. 



Φυσικά υπάρχουν και δουλείες πολλές ακόμα όπως το συρμάτωμα των πλαισίων που πρέπει να γίνουν.
Θα είναι και αυτά έτοιμα στην ώρα τους όμως, αφού όλα είναι στην θέση τους…


Κάπου εκεί στο μέσο της φωτογραφίας στέκει αγέρωχη και η βελανιδιά που περίπου 55 χρόνια πριν ο παππούς μου είχε πάρει το μέλι ενός μελισσιού, έχοντας μαζί του την μάνα μου που ήταν μικρή, σε μια ιστορία που σας έχω ήδη γράψει.
Δεν θα μπορούσα λοιπόν να έχω αλλού το μελισσοκομείο μου…
Διακρίνονται και κάποια κίτρινα άνθη της εποχής.
Τα μελίσσια αυτά δυνάμωσαν τέτοια εποχή κι έγιναν όπως τα βλέπεται, χωρίς μαντζούνια, βιταμίνες ή άλλες βλακείες που προτείνουν κάποιοι επιτήδειοι για να σας τρώνε τα Χρήματα.
Έγιναν μόνο με σιροπάκι, 2 νερό και 1 ζάχαρη και ξεπέρασαν και τα προβλήματα με νοζεμίαση που είχαν το φθινόπωρο και τον χειμώνα.
Ξεπέρασαν αυτά τα προβλήματα γιατί όταν τα μελίσσια είναι δυνατά δεν μασάνε ούτε από ασθένειες ούτε από τίποτα…



Λίγο πιο εκεί μια βελανιδιά δεν τα κατάφερε αυτόν τον χειμώνα.
Ένας αέρας δυνατός που πέρασε, και μια αστραπή, νίκησαν αυτή την φορά την περήφανη βελανιδιά που έστεκε εκεί επί 500 χρόνια.
Πέρασε κι αυτή στην αιωνιότητα, και θα την θυμόμαστε μόνο στην σκέψη μας πλέον όσοι την ξέραμε και την καμαρώναμε…


MELISSOCOSMOS ελάτε να γνωρίσουμε τον μαγικό κόσμο των μελισσών