Τρίτη 24 Αυγούστου 2010
[ 20 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ] για την ελληνική µελισσοκοµία
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: , ΔΗΜΗΤΡΑ ΣΚΟΥΦΟΥ
«Εθνικό προϊόν», το οποίο επειδή δεν επιδοτήθηκε παρέµεινε ανταγωνιστικό, χαρακτηρίζει το µέλι ο αντιπρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελµατικής Οργάνωσης Μελιού κ. Γιώργος Πίττας.
Οπως λέει, η ελληνική µελισσοκοµία µπορεί να έχει µέλλον παρά τα προβλήµατα που αντιµετωπίζει, παραδέχεται ότι υπάρχει νοθεία στην αγορά και συµβουλεύει τους καταναλωτές: «Αγοράζετε µέλι µόνο από µελισσοκόµους της εµπιστοσύνης σας ή από γνωστές επώνυµες εταιρείες».
1 Μέλι το... ελληνικό;
Μα φυσικά ελληνικό, αφού η µέλισσα συλλέγει το νέκταρ από την ελληνική φύση στην οποία υπάρχουν πάνω από 1.200 φυτά µοναδικά στον κόσµο.
2 Μέλι το θαυµατουργό;
Η µυθολογία θεωρούσε το µέλι τροφή των ολύµπιων θεών, η παράδοση το θεωρεί φάρµακο. 3 Σήµερα;
Η επιστήµη ερευνά και επανεκτιµά τα φυσικά προϊόντα, διαπιστώνει το βάσιµο των ισχυρισµών. Το µέλι δεν προσφέρει µόνο άµεση ενέργεια, περιέχει επίσης ιχνοστοιχεία, αντιοξειδωτικά και έχει αντιµικροβιακή - κυτταροπροστατευτική δράση.
4 Και ο έλληνας µελισσοκόµος;
Είναι αυτός που εφαρµόζοντας ορθές µελισσοκοµικές πρακτικές σύγχρονες µεθόδους εκµετάλλευσης αλλά και µε σεβασµό στο περιβάλλον συλλέγει αυτόν τον ελληνικό θησαυρό.
5 Ποια η εικόνα της ελληνικής µελισσοκοµίας σήµερα;
Επειδή δεν επιδοτήθηκε, παρέµεινε ανταγωνιστική, έτσι δεν παρουσίασε µεγάλες διακυµάνσεις στην παραγωγή, τη ζήτηση και τις τιµές.
6 Υπάρχει επόµενη γενιά µελισσοκόµων;
Υπάρχει πράγµατι νέα γενιά µελισσοκόµων. Βέβαια όπως απαιτούν οι καιροί, οι νέοι µελισσοκόµοι σήµερα είναι αποκλειστικού επαγγέλµατος σε σχέση µε τους παλαιούς που εξασκούσαν τη µελισσοκοµία συµπληρωµατικά.
7 Και τα προβλήµατα; Υπάρχουν;
Φυσικά υπάρχουν. Τα κυριότερα είναι η µείωση των µελισσοβοσκών, οι ασθένειες αφού στον χειρισµό των µελισσοσµηνών δεν επιτρέπονται φάρµακα, το υψηλό κόστος του πετρελαίου, απαραίτητο για τη νοµαδική µελισσοκοµία και βεβαίως οι ελληνοποιήσεις εισαγόµενων µελιών και η νοθεία µε γλυκαντικές ουσίες από επιτήδειους.
8 Η Πολιτεία και οι αρµόδιοι φορείς είναι αρωγοί στην προσπάθεια των ελλήνων µελισσοκόµων;
Εχουν αναγνωρίσει τη µελισσοκοµία γνωρίζοντας ότι πέραν των προϊόντων της µέλισσας, συµβάλλει ουσιαστικά και στην επικονίαση των φυτών της χώρας µας, γι’ αυτό έχουν χαρακτηρίσει το µέλι «εθνικό προϊόν». Αναγνωρίζουν τα προβλήµατα, υπόσχονται αρωγή και περιµένουν τις προτάσεις του κλάδου µέσω των συνδικαλιστικών ενώσεων και της Εθνικής Διεπαγγελµατικής Οργάνωσης Μελιού, στην οποία συµµετέχουν µελισσοκόµοι και επώνυµοι συσκευαστές - τυποποιητές.
9 Πόσο µέλι παράγει η Ελλάδα κάθε χρόνο;
10.000 - 14.000 τόνους τον χρόνο.
10 Καλύπτει την εσωτερική κατανάλωση;
Αυτήν τη στιγµή, ναι. Υπάρχει όµως η δυνατότητα για αύξηση της παραγωγής άρα για περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου αν περιοριστούν τα προβλήµατα.
11 Υπάρχουν εξαγωγές;
Ναι. Οι εξαγωγές γίνονται είτε µε επώνυµα συσκευασµένα προϊόντα σε πολλές χώρες της Ευρώπης, της Αµερικής, της Ασίας και της Αυστραλίας, κυρίως σε µαγαζιά ντελικατέσεν είτε χύµα.
12 Ποια η θέση των ελληνικών προϊόντων µελιού στο εξωτερικό;
Λόγω των συνθηκών παραγωγής, το ελληνικό µέλι είναι ακριβότερο από τα µέλια άλλων χωρών.
Οπως καταλαβαίνετε, η υψηλή ποιότητα έχει και το κόστος της, γι’ αυτό και οι εξαγωγές δεν είναι ανάλογες της άξιας του.
13 Χρειάζεται προβολή το ελληνικό µέλι;
Βεβαίως, και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, παρ’ όλο που η χώρα µας έχει µεγάλη κατανάλωση µελιού ανά οικογένεια. Η Εθνική Διεπαγγελµατική Οργάνωση Μελιού µε την συνδροµή της Ε.Ε. και του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης τρέχει 3ετές πρόγραµµα διαφήµισης και προώθησης σε Ελλάδα, Αγγλία και Γερµανία. Λόγω µεγεθών, µόνο συλλογικές προσπάθειες µπορούν να αποδώσουν στο εξωτερικό.
14 Και οι χώρες µε τα µεγαλύτερα µερίδια στις εξαγωγές;
Η Κίνα, η Αργεντινή, το Μεξικό, η Ρωσία.
15 Υπάρχει νοθεία στο µέλι;
Δυστυχώς δεν είναι εύκολο να γίνει αντιληπτή από τον καταναλωτή. Τελευταία γίνεται ανάµειξη ελληνικού µε εισαγόµενο µέλι και πουλιέται ως ελληνικό.
16 Πόσο ασφαλής µπορεί να αισθάνεται ο έλληνας καταναλωτής για το µέλι που καταναλώνει;
Αγοράζετε µέλι µόνο από µελισσοκόµους της εµπιστοσύνης σας ή από γνωστές επώνυµες εταιρείες.
17 Επώνυµα προϊόντα εναντίον χύµα;
Το µέλι όταν βγαίνει από την κυψέλη είναι ένα αγνό φυσικό προϊόν. Το θέµα είναι πώς το προσφέρει ο καθένας, πόσο το σέβεται, το ελέγχει, το αποθηκεύει σωστά, το συσκευάζει σωστά και πόσο ελέγχεται γι’ αυτό. Ποιος έχει το όνοµα, την ιστορία, τη γνώση, την ευθύνη γι’ αυτό που προσφέρει.
18 Μέλι από θυµάρι ή από έλατο;
Οποίο σας αρέσει γευστικά. Ολα τα ελληνικά µέλια είναι άριστα ποιοτικά.
19 Μπορεί να υπάρξει ανάπτυξης της συγκεκριµένης αγοράς;
Ναι! Αλλωστε συστήνεται από τους διαιτολόγους ως µέρος της καθηµερινής διατροφής µας.
Φτάνει να είναι ελληνικό.
20 Μια γλυκιά κουβέντα για το µέλλον της Ελλάδας;
Το οικονοµικό και κοινωνικό περιβάλλον όπως έχει εξελιχθεί σήµερα οδηγεί τους Ελληνες στην αναθεώρηση του τρόπου ζωής τους και στην επιστροφή σε δοκιµασµένες παλιές αξίες. Το µέλι είναι µια αναγνωρισµένη αξία. Η διατήρηση και η ανάπτυξη της µελισσοκοµίας έχει πολλά οφέλη.
Πηγή ΤΑ ΝΕΑonline